Publicerad: 2013-04-17

Dags för regionfinal i Teknikåttan

NYHET Torsdagen den 18 april tävlar nio åttondeklasser i regionfinalen i Teknikåttan, en nationell tävling i teknik och naturvetenskap, på Umeå universitet. Till riksfinal går den klass som klarat flest frågor – och lyckats bäst med att konstruera ett stränginstrument och ett fordon som tar sig genom en hinderbana i fysiksimulatorn Algodoo.

Teknikåttan är en rikstäckande tävling med syfte att väcka intresse för naturvetenskap bland ungdomar, att stimulera deras fantasi, kreativitet och uppfinningsförmåga, samt stärka deras självförtroende.

177 åttondeklasser i norra Sverige har i år deltagit i tävlingen. I morgon kommer de nio klasser som lyckades bäst till regionfinal vid Umeå universitet. Samma dag hålls regionfinal i i Kiruna där fyra klasser i Norrbotten tävlar.

På Umeå universitet tävlar följande klasser:• Carlshöjdskolan, 8B, Umeå• Grubbeskolan, 8EM, Umeå• Grubbeskolan, 8A, Umeå• Njurunda friskola, 8, Sundsvall• Linneaskolan, 8A, Umeå• Finnbackaskolan, 8:5, Lycksele• Renforsskolan, 8A, Vindeln• Alneskolan, 8A, Örnsköldsvik
• Husumskolan, 8 röd, Örnsköldsvik

På Institutet för rymdfysik tävlar följande klasser:• Kyrkholmsskolan, 8A, Arjeplog• Kyrkholmsskolan, 8B, Arjeplog• Fridhemsskolan, 8:3, Arvidsjaur
• Björkskataskolan, 8A, Luleå

Tävlingen består både av teoretiska och praktiska frågor. Årets frågetema är Hälsa för kropp och själ. Klasserna har också gjort två hemuppgifter som bedöms under regionfinalen. Uppgifterna i år är att i fysiksimulatorn Algodoo bygga ett fordon som ska ta sig igenom ett antal olika hinder, samt att konstruera ett stränginstrument med fyra strängar som startas manuellt, men sedan automatiskt spelar upp de första tonerna i Gubben Noa.

Domare i regionfinalen är rymdfysikern Patrik Norqvist, Umeå universitet, känd bland annat från SVT:s sommarlovsprogram och Uppfinnarna i TV4. Det vinnande laget får 7 500 kronor och en plats i riksfinalen som avgörs på Chalmers tekniska högskola i Göteborg den 23 maj. Riksfinalen är i år internationell, även lag från Finland deltar.

Teknikåttan arrangeras gemensamt av universitet och högskolor i Sverige.

Tid: Torsdagen den 18 april, semifinalerna pågår 10.15¬–14.30, regionfinalen börjar 15.00.
Lokal: Stora hörsalen (KB3B1) i Kemiskt Biologiskt Centrum (KBC-huset)Parallellt med semifinalerna deltar klasserna i olika aktiviteter i MIT-huset, Naturvetarhuset och Teknikhuset. De får bland annat vaska guld och mineraler, tittat på alger, bakterier och zooplankton i mikroskop och göra kemiska laborationer.
Journalister hälsas välkomna att delta under dagen.

För mer information, kontakta gärna:Annelie Holmlund, kansliet för teknik och naturvetenskapTelefon: 090-786 53 23, 072-714 53 23
E-post: annelie.holmlund@adm.umu.se

Den teknisk-naturvetenskapliga fakulteten vid Umeå universitet har 5000 studenter, 300 forskarstuderande och en stark forskning. Fakultetens institutioner och tre högskolor, Tekniska högskolan, Designhögskolan och Arkitekthögskolan, samlar forskning och utbildning inom kemi, fysik, biologi, datavetenskap, matematik, teknik, lärarutbildning, arkitektur och design.

Redaktör: Anna-Lena Lindskog