Publicerad: 2012-02-09

Dans och samtal om den religiösa slöjan

NYHET Med anledning av dansföreställningen Manta bjuder NorrlandsOperan in till öppet samtal om slöjan som klädesplagg. Med en panel av forskare från humanistiska fakulteten, Umeå universitet, vill man dyka djupare i ämnet, vrida och vända på olika perspektiv.

Öppet samtal

Inget plagg har på senare år väckt så mycket debatt som den heltäckande slöjan. Diskussionerna hamnar ofta i ett motsatsförhållande där slöjan ses som ett uttryck för religiöst förtryck eller för yttrandefrihet. Men vilka fler perspektiv finns det än dessa? Kan man se slöjan som ett klädesplagg bland andra plagg, och vad lägger vi för betydelser på detta plagg och dess bärare?

En panel med forskare från humanistiska fakulteten, Umeå universitet, diskuterar olika perspektiv av slöjan som ett klädesplagg, där deras ämnestillhörighet och forskning kan ge olika ingångar till diskussionen. Publiken bjuds också in att diskutera och ställa frågor.

Tid och plats:
Onsdag 15 februari, kl 19:00, B-salen, NorrlandsOperan, samtalet pågår ca 1,5 tim. Fritt inträde!

Medverkande: Mohammad Fazlhashemi, professor i idéhistoria vid Umeå universitet. Elisabeth Hallgren Sjöberg, doktorand i idéhistoria vid Umeå universitet, vars avhandling handlar om synen på slöjbruk inom kristendomen.
Per Nilsson, filosof och universitetslektor vid Konsthögskolan och Arkitekthögskolan vid Umeå universitet.

Moderator:
Eva Gustafsson, verksamhetsledare vid Teatercentrum Norr

Dansföreställning

Veckan efter det öppna samtalet, onsdagen den 22 februari kl 19.00, gästas NorrlandsOperan av dansföreställningen Manta av de franska koreograferna Héla Fattoumi och Éric Lamoureux. Manta är ett laddat solo där Héla utforskar den heltäckande slöjan genom att iklä sig den och försöka dansa i den.

Redaktör: Per Melander