Publicerad: 2013-01-24

Danska idrottsforskare hämtar inspiration i Umeå

NYHET Den 21-24 januari hade Pedagogiska institutionen och idrottspedagogikområdet besök från University College of Northern Denmark (UCN) genom lektorerna Bo Birk Nielsen och Dennis Bergen.

Besöket var ett första steg i UCN’s ambitioner att etablera en idrottspedagogisk forskningsmiljö och deras vistelse handlade i första hand om att få inspiration för det arbetet. Särskilt intresserade var de av områdets forskning om motivation och om övergången mellan barnidrott och vuxenliv.

Under vistelsen diskuterades möjligheterna för fortsatt samarbete genom lärarutbyten, studentutbyten och tänkbara gemensamma forskningsprojekt. Bo Birk Nielsen och Dennis Bergen uppskattade den gästfrihet som de visades under besöket. Särskilt ville de nämna den teknikträning som Tor Söderström genomförde med dem i SM-spåret på Gammlia.