Publicerad: 2012-01-30

Datatjejer bygger nätverk

NYHET Nu laddar datatjejerna från Umeå universitet inför att anordna rikskonferens 2013. Denna vecka deltar elva av dem på årets Datatjej-konferens i Stockholm för att hämta inspiration.

– Vi är elva tjejer här i år. Det är starkt uppåt, förra året var det bara två från Umeå som var med, berättar Evelina Fagertun.

Tillsammans med några av de andra deltagarna har Evelina sökt sig upp till ett av hotellrummen för en stunds vila efter en intensiv och lärorik första konferensdag. Efter de första föreläsningspassen ska de nu snart iväg till festmiddag med modevisning, musikuppträdanden och god mat. Och inte minst festligt nätverkande med över hundratalet datatjejer från hela landet. Ett nätverkande som går att följa på Twitter där Evelina och andra deltagare skriver om sina upplevelser.

Bjuder in övriga universitet

Till vardags pluggar Evelina Fagertun till civilingenjör på programmet för interaktion och design vid Umeå universitet och hon ser nu fram mot att tillsammans med de andra Umeåtjejerna bjuda in övriga universitet till Umeå för 2013 års Datatjej-konferens.

– Vi går hela tiden och tänker på vad vi kan göra bättre, det känns så himla kul att få arrangera konferensen själva, det ska bli jätteroligt, säger Evelina Fagertun samtidigt som hon berättar att årets konferens är mycket välplanerad och att allt fungerar bra.

Nätverkar och stärker varandra

Konferensens huvudsyfte är att tjejer som pluggar it och data ska få träffas, nätverka och stärka varandra i sina studie- och yrkesval.

– Vi har redan haft några riktigt bra föreläsningar, bland annat av Katarina Larsson som utsågs till Årets it-tjej förra året.

Årets it-tjej är en nationella utmärkelse som utdelas av Microsoft och det var just Katarina Larsson som fick utmärkelsen 2011. Hon har för övrigt studerat två år i Umeå på samma program som Evelina innan hon flyttade och tog sin examen som civilingenjör inom datateknik vid KTH i Stockholm.

Förutom inspirerande föreläsningar har möten med olika it-företag varit mycket givande, fortsätter Evelina, som också ser fram mot lördagens mässa då deltagarna kommer att få träffa ännu fler företag.

Värt sätta upp mål

– Konferensen visar att det faktiskt går att komma långt och att det är värt att sätta upp höga mål, säger Evelina som än en gång betonar att hon ser fram mot att få vara med och arrangera nästa års konferens.

– Vi är ett jättebra gäng och jag tvivlar inte en sekund på att vi kommer att kunna göra en mycket bra konferens uppe i Umeå, avslutar Evelina Fagertun innan hon måste lägga på för att skynda iväg till den väntande middagen.

Tre dagar av inspirerande och peppande konferens har bara börjat.

Foto: Andreas Gustafsson

Redaktör: Mikael Hansson