Publicerad: 2011-11-17

Datatjejer ordnar rikskonferens

NYHET Datatjejerna i Umeå tänker synas mer och bli fler. Nu siktar de på att i januari 2013 arrangera Föreningen Datatjejs årliga rikskonferens för datatejer från alla universitet och högskolor i landet.

Varje år i januari anordnar Föreningen Datatjej en nationell konferens för tjejer som studerar på högre data- eller it-utbildningar. 2011 var Uppsala värd för konferensen och 2012 blir det KTH i Stockholm. Året därpå, 2013, är det Umeås tur och då siktar datatjejerna i Umeå på att få bjuda på fyra intensiva dagar av inspiration, föreläsningar och möten med it-företag från staden.

– Det brukar vara mer än hundra tjejer på konferensen och de som är med i styrelsen är verkligen peppade på att få komma upp hit till oss, berättar IdaMaria Harnesk, som är Umeås representant i föreningens riksstyrelse.

Vill bli fler tjejer

IdaMaria Harnesk betonar vikten av att bygga nätverk, inte minst för att samla de tjejer som är intresserade av data och IT. Inom IT-branschen och på många av universitetets datautbildningar är det alldeles för få tjejer, menar hon, och det vill hon vara med och ändra på. Den här dagen har hon därför, tillsammans med några andra tjejer, dukat upp frukt, bullar och kaffe till ett lunchfika i Ljusgården i MIT-huset för de tjejer som pluggar på datautbildningar vid Umeå universitet.

– Kan vi samlas och nätverka tillsammans så blir vi mer motiverade, förklarar hon och stänger av ett samtal som surrande pockar på uppmärksamhet i hennes smartphone.

Bygger appar

Att få arbeta med appar för just smarta mobiltelefoner är för övrigt något av det roligaste hon gjort på sin utbildning inom interaktion och design. För att visa vad hon varit med och utvecklat ropar hon på sin kurskompis Evelina Fagertun som kommer över med sin Mac och tar fram några skärmdumpar. Tillsammans visar de bilder från en mobilapp som är tänkt att hjälpa människor att spara energi i sin bostad.

Ett träd som får olika färger beroende på hur mycket energi man gör av med och staplar som visar hur mycket vatten som rinner ur kranen är några av de funktioner som de byggt in i appen under sitt grupparbete.

Natur med inriktning häst

– Egentligen är det kanske lite underligt att jag sysslar med sådant här. Jag gick naturbruksskola i Piteå, natur med inriktning häst, och hade mycket ridning på schemat. Men att bli ingenjör kändes lockande och jag fastnade för det här med användarvänlighet.

– Jag vill att saker ska vara enkla och har inget tålamod med det som är krångligt, skrattar IdaMaria.

När hon därför hittade civilingenjörsutbildningen i interaktion och design sökte hon in och nu på tredje året är hon är mycket nöjd över sitt val.

Inspirerande med konferens

Fast, som sagt, hon skulle gärna se att fler tjejer hoppade på universitetets datautbildningar och kan hon nu vara med och göra nätverket mellan datatjejerna starkare så satsar hon gärna extra tid på det.

– Det var jätteinspirerande att vara på konferensen i januari i Uppsala som ordnades för alla datatjejer från hela Sverige, utbrister hon och det märks tydligt på henne att hon verkligen vill att fler tjejer ska upptäcka hur kul det kan vara att utforma ny teknik.

– Det här är ju framtiden, utbrister hon, och går iväg för att fixa med det sista som ska ordnas innan lunchfikat.

Redaktör: Mikael Hansson