Publicerad: 2007-12-12

Datavetare får anslag för bättre karriärmöjligheter

NYHET Johanna Högberg, datavetare vid Umeå universitet, får halva lönen betald för att jobba vid en ledande forskningsmiljö. Det är VINNOVA som delar ut anslag för att ge kvinnor bättre karriärmöjligheter inom strategiskt viktiga forskningsområden.

Johanna Högberg forskar om formella språk och har inriktat sig mot språkteknologier. Området har många praktiska tillämpningar inom bland annat lingvistik, det kan t.ex. handla om att göra automatiska översättningar mellan olika språk. I höstas disputerade hon och under de kommande tre åren kommer hon att bedriva ett nära samarbete med kollegor vid Dresden Technical University i Tyskland.

– Det är jätteroligt att få möjlighet att fortsätta arbeta tillsammans med mina duktiga kollegor här i Tyskland, säger Johanna Högberg.

VINNOVA vill med programmet VINNMER ge bättre karriärmöjligheter för kvinnor. Det råder i dag en stor brist på meriteringsmöjligheter för disputerade forskare, och särskilt unga kvinnliga forskare missgynnas av osäkra karriärvägar. VINNOVA finansierar upp till halva forskarlönen under tre år. Forskarens arbetsgivare finansierar resten av lönen. De nio första kvinnliga forskarna fick i höstas sin forskarlön finansierad av VINNOVA. Nu får ytterligare sex stycken kvinnor finansiering, däribland Johanna Högberg.

Läs mer om VINNMER: www.vinnova.se/VINNMER

För ytterligare information, kontakta Johanna Högberg