Publicerad: 2017-04-20

De samtalar om Apberget

NYHET Konstnären Johannes Samuelsson och journalisten Erik Persson, båda medarbetare på Arkitekthögskolan i Umeå, samtalar med före detta stadsarkitekt Hans Åkerlind om kommunalt arbete, demokrati och samhällsplanering med utgångspunkt i Apberget på Västerbottens museum den 26 april.

Hans Åkerlind var stadsarkitekt i Umeå åren 1960–1990.
Foto: Johannes Samuelsson

Apberget var Umeås främsta mötes- och demonstrationsplats som byggdes invid Rådhustorget inför bomässan 1987. Den revs hastigt 2013. Den 26 april arrangerar Johannes Samuelsson, konstnär och adjungerad universitetsadjunkt på Arkitekthögskolan vid Umeå universitet ett samtal med Hans Åkerlind som var stadsarkitekt i Umeå mellan 1960 och 1990.

Motståndet mot rivningen av Apberget engagerade många människor och rapporteringen om händelsen i lokala tidningar berättade om en ny tids stadsplaneringsprocess.

Apbergets talarstol, inlånad från kommunens lager, är en av byggstenarna i Johannes Samuelssons utställning ”Johannes med vänner” som just nu visas på Västerbottens museum. I utställningen kan besökare även läsa om rivningen, se foton och lyssna till iscensatta dialogsamtal från ”dialogen” om Apberget.

– I vårt samtal med Hans Åkerlind vill jag ta dialogen vidare men även leta mig bakåt i tiden. Vad föregick byggandet av Apberget? Vad hade platsen för kvaliteter och varför kan man inte bara flytta Apberget?, säger Johannes Samuelsson, konstnär och adjungerad adjunkt på Arkitekthögskolan vid Umeå universitet.

Om arrangemanget:

Samtal om stadens rum • Kommer du ihåg Apberget?

Plats: Bio Abelli på Västerbottens museum
Tid: Onsdagen den 26 april klockan 19.00

Kostnadsfria biljetter hämtas i museireceptionen från och med onsdagen den 19 april.

Redaktör: Ingrid Söderbergh