Publicerad: 2010-06-24

Delta i Värdprogrammet 2010!

NYHET Nu söker vi nya värdar till Värdprogrammet. Ta chansen att berika din vardag samtidigt som du ger ett par utländska studenter en minnesvärd upplevelse i Umeå.

– Värdprogrammet har varit väldigt uppskattat av både värdar och studenter. Det betyder mycket för de utländska studenterna att få kontakt med "vanliga" Umeåbor och att exempelvis för en kväll sitta till bords i ett vanligt svenskt hem. Det vi ser som vardagligt och tråkigt kan vara otroligt spännande för en person från andra sidan jorden, säger Kristina Sehlin MacNeil som startade Värdprogrammet 2007.

– Studenterna är så positiva. Man smittas av deras entusiasm att se, uppleva och lära sig, säger Per Nilsson på International Office.
Studenter i värdprogrammetHan har deltagit som värd i flera år och tänker göra det i år igen. Enligt honom ligger det på en lagom nivå, eftersom de flesta har tillräckligt fullt upp med jobb och fritidsaktiviteter känns det skönt att själv få bestämma ambitionsnivå.

Jessica Bergström som har varit värd två gånger tidigare håller med Per.
– Det är en liten insats och man får så mycket tillbaka, säger hon.

Värdar och studenter i värdprogrammetVärdprogrammet arrangerar två träffar. Vid den första bjuder vi på en lunchträff där vi berättar mer om Värdprogrammet och där du får träffa de andra värdarna.

Vid den andra träffen bjuder vi på en trevlig tillställning med mat och mingel där du får träffa och lära känna dina två utländska studenter. Sedan är det din tur att ordna en träff med studenterna!

Vill du delta i Värdprogrammet 2010?
Maila informationsenheten: info@umu.se

Välkommen!