Publicerad: 2015-01-21

Design av utrustning för framtidens gruvarbete

NYHET Designstudenter vid masterprogrammet för avancerad produktdesign har i ett tio veckors terminsprojekt fördjupat sig i gruvmiljön och arbetat med design av fordon och personlig utrustning. Fredagen den 23 januari redovisar studenterna sina resultat i form av modeller, affischer och presentationer på Designhögskolan, Umeå universitet.

Med fokus på professionell arbetsutrustning i framtidens gruvmiljö har elva studenter i årskurs 1 kartlagt problem- och utvecklingsområden genom bland annat intervjuer och ett studiebesök 1365 meter nere i LKABs gruva i Kiruna.

– Syftet med projektet har varit att identifiera relevanta designmöjligheter och nya effektiva och säkra rutiner, utrustning och produkter för nästa generations gruvarbetare, berättar Thomas Degn, programansvarig för masterprogrammet i avancerad produktdesign.

Projektet har resulterat i elva individuella designprojekt inom ett flertal områden som personlig säkerhet och utrustning, ventilation av gaser efter sprängning, säkra inspektioner av berget, säker manuell laddning av sprängämnen, brytning, logistik, lastning och transport av malmen under mark.

Projektet startade i början av november i fjol och är ett samarbete mellan Designhögskolan och LKAB som bjöd in programmets studenter att besöka deras gruva i Kiruna, samt Atlas Copcos globala Industridesignkompetenscenter i Örebro som har bidragit med design-feedback. Representanter från både LKAB och Atlas Copco kommer att finnas på plats fredag den 23:e.

FAKTA masterprogrammet i avancerad produktdesignAvancerad produktdesign (APD) är ett två-årigt masterprogram vid Designhögskolan.
De elva studenterna på APD går i årskurs 1 och representerar sju olika nationaliteter: Sverige, Tyskland, Österrike, Lettland, Rumänien, England och Turkiet.

Läs mer om programmet

Mer information om projektredovisningen:Tid: Fredag 23 januari, kl. 09.00-15.00
Plats: Projektstudion, Designhögskolan

Press hälsas varmt välkommen! Rekommenderad tid för press: kl. 13.30-15.00 (summering av resultat). Hör gärna av dig för mer information.

Högupplöst pressbild

Filmklipp från studenternas studiebesök i LKABs gruva i Kiruna

För mer information, kontakta gärna:

Thomas Degn, programansvarig för masterprogrammet i avancerad produktdesignTelefon: 070 684 64 09
E-post: thomas.degn@dh.umu.se

Petra Käck, kommunikatörTel. 072-531 70 53