Publicerad: 2011-04-05

Designad tjänst för Socialtjänsten

NYHET I slutet av mars, efter ett fem veckors samarbete med Socialtjänsten, presenterade designstudenter sina resultat för några medarbetare på Socialtjänsten. Mottagandet var överväldigande positivt.

Den fristående kursen interaktionsdesign, med studenter från civilingenjörsprogrammet i interaktion och design vid Umeå universitet fick i uppdrag att skapa ett nytt bokningssystem som kan ge de anställda på Socialtjänsten bättre överblick över tillgängliga resurser och verksamheter. Det kan till exempel handla om att få en översikt över vilka behandlingshem som finns tillgängliga för en missbrukande ungdom som behöver vård. Idag finns nämligen ingen gemensam sammanhållen plattform för att leta efter behövda åtgärder, och inte heller något system för att matcha en klients problem mot en särskild verksamhet. De anställda frågar kollegor, söker i pärmar osv, vilket ofta både är ineffektivt och tar mycket tid.

En av grupperna hämtade inspiration från dagens webbläsare där man arbetar med information parallellt i flera flikar, och även från sättet att boka resor, boende, hyrbilar och biljetter. Målet med systemet var att lagra all information på ett ställe, att den alltid finns tillgänglig oberoende av plats eller tekniska förutsättningar, att skapa färre fysiska dokument, effektivisera arbetsflödet och att förenkla för nyanställda och vikarier.

Efter presentationen sa medarbetarna på Socialtjänsten bland annat: ”Det känns nästan overkligt bra! Precis något sådant som vi behöver”. De anställda var mycket motiverade, inspirerade och angelägna om att det verkligen ska bli något av studenternas idéer.

Text: Elinn Bolonassos

Redaktör: Karin Wikman