Publicerad: 2014-03-26

Designföreläsning på torsdagens Vetenskapslunch

NYHET Monica Lindh-Karlsson är både lektor i industridesign och doktorand vid Designhögskolan. Hon föreläser på veckans vetenskapslunch på Kafé station torsdagen den 27 mars. Föredraget handlar om design och innovation.

Bildtext: Den 27 mars föreläser Monica Lindh-Karlsson. Vetenskapsluncherna är populärvetenskapliga och vänder sig till både allmänhet och anställda. Föredragen tar cirka 20 minuter, efteråt finns tid för frågor.

Vad kommer ditt föredrag mer specifikt att handla om?

– Jag kommer att prata om framför allt användarens roll i designutvecklingsprocesser som en faktor för innovation. Jag kommer att prata lite om bakgrunden och designutveckling men även hur det kan gå till.

Vilka förväntningar har du?

– Jag vill dels att åhörarna ska lära känna oss på Designhögskolan och vad designutbildning hos oss går ut på. Dels hoppas jag att åhörarna ska bli engagerade av hur designarbete utförs. Jag vill även att de ska få insikter om vad designforskning kan handla om.

Hur känns det att föreläsa ”ute på stan” för allmänheten?

– Det känns spännande att få möjlighet att träffa människor som har olika anledningar varför de går på en Vetenskaplig lunch. Det är utmanande att prata för en grupp som säkert har många olika tankar kring design och hur det går till. Det ska bli roligt!

Om arrangemanget:

Tid: torsdagen den 27 mars klockan 12.15–13.00Plats: Kafé Station, Umeå