Publicerad: 2011-01-14

Designhögskolan bryter ny mark

NYHET Under vecka 3 ska studenter och personal på Designhögskolan undersöka och skapa ny design i Umeå och runt om i världen. Isskulpturer i Jukkasjärvi, storytelling i Shanghai och kreativt utforskande i Botsmark är några exempel på vad de kommer att arbeta med.

Designhögskolan är troligen först med att prova ett liknande uppslag och hela projektet är döpt till "Prototyping the Future". Yrkesverksamma och världsledande experter från till exempel Österrike, USA, Finland och Kina kommer att leda totalt 20 olika grupper. Unikt är bland annat att både personal och studenter deltar i projektet på samma villkor.

I Botsmark kommer en grupp att arbeta tillsammans med konstnären och designern Richard Holland, som tillsammans med sin partner Marije de Haas driver Floda31, en designfirma för kreativt utforskande och innovation. Nödvändig packning är snowboard eller slalomskidor. I Helsingfors håller Pekka Timonen, direktör för Helsingfors World Design Capital 2012, en workshop där deltagarna ska låta sig inspireras av och utforska sambandet mellan miljö och kreativitet. Barbro Renkel från Uminova Innovation i Umeå leder en workshop med syftet att bland annat att skapa fler designföretag i regionen. I samarbete med Länsstyrelsen i Västerbotten kommer en grupp att undersöka designmetoder med utgångspunkt i en åldrande befolkning. Denna workshop leds av representanter från Helsinki Design Lab.

Med projektet vill Designhögskolan erbjuda sina studenter möjlighet att utforska ämnen som de inte provat tidigare, men som de kan ha nytta av i sina framtida yrkesroller. Tanken är också att ge personalen chans att fortsätta utvecklas i sitt arbete. Dessutom vill Designhögskolan få inspiration till nya områden i den framtida designutbildningen.
– Detta är ett alldeles unikt sätt att använda designtänkande när vi utvecklar framtidens universitet. Istället för att bara reagera på en värld som förändras, ligger vi nu i framkant och påverkar själva riktningen för framtidens designeryrke och designutbildning, säger rektor Anna Valtonen.

Tid: Workshop 17–21 januari 2011 mellan ca 09.00 och 17.00. Onsdagen den 2 februari presenterar de olika grupperna sina arbeten.
Plats: De flesta workshops och den avslutande presentationen äger rum på Designhögskolan. Några grupper kommer att hålla till på andra platser, bland annat på Tongijiuniversitetet i Shanghai, Icehotel i Jukkasjärvi, Floda31 i Botsmark och Helsingfors World Design Capital 2012.

Intresserade medier hälsas välkomna att delta i grupparbetena och i den avslutande presentationen!

Prototyping the Future – Designhögskolan utforskar nya arbetssätt för att utveckla sina utbildningar
Designhögkolan: Diskussioner, rollspel och praktiska övningar för att hitta nya vägar

För ytterligare information, kontakta gärna:

Birgitta Sundberg Telefon: 090 7869614
E-post: birgitta.sundberg@dh.umu.se Maria Göransdotter Telefon: 090 7867036
E-post: maria.goransdotter@dh.umu.se

Bilden visar skateboardvänliga skulpturer av konstnären och designern Richard Holland, en av de medverkande experterna.
Foto: Wig Worland

Redaktör: Karin Wikman