Publicerad: 2011-01-20

Designhögskolan har framtidsvisioner för Västerbotten

NYHET Spännande idéer för kulturhuvudstadsåret Umeå 2014, interaktiva snöskulpturer för snowboardåkare och nytänkande design för äldre människor i Västerbotten. På fredag presenterar studenter och personal på Designhögskolan resultaten från en minst sagt kreativ vecka, bland annat för beslutsfattare och företagare i Västerbotten.

Under veckan har Designhögskolans studenter och personal undersökt och skapat ny design i Umeå och runt om i världen. Projektet är döpt till "Prototyping the Future" och Designhögskolan är troligen först med att prova ett liknande uppslag. Yrkesverksamma och världsledande experter från till exempel Österrike, USA, Finland och Kina har lett totalt 20 olika grupper från Designhögskolan. Se tidigare pressmeddelande.
– Det har varit en otroligt spännande vecka. Anställda och studenter gör nya och överraskande upptäcker tillsammans. Det har uppstått spontana möjligheter till samarbeten i helt oväntade konstellationer, även för de inbjudna lärarna, säger Maria Göransdotter, biträdande prefekt på Designhögskolan.

I morgon presenterar deltagarna resultaten för sina respektive samarbetspartner inom de olika grupperna. Onsdagen den 2 februari kommer samtliga grupper att hålla korta presentationer för varandra på Designhögskolan.

Intresserade medier hälsas välkomna att delta!

Pressmeddelande: Designhögskolan bryter ny markPrototyping the future – Designhögskolan utforskar nya arbetssättDesignhögskolan: Diskussioner, rollspel och praktiska övningar för att hitta nya vägar

Nedan finns aktuella tider för några av fredagens presentationer. Kontakta respektive projektledare för mer information.

Idéer för kulturhuvudstadsåret Umeå 2014

Samarbetspartner: Umeå 2014 Processledare: Jonas Lidman, Kavorka Consulting Tid: Fredag 21 januari, kl 10.00 – presentation av gruppens arbete, under eftermiddagen finns möjlighet att intervjua gruppen på Designhögskolan Plats: Stadshuset, Designhögskolan Resultaten kommer att presenteras för ledningen för Umeå 2014.
För ytterligare information, kontakta gärna: Demian Horst, Designhögskolan Telefon: 090-786 97 82 Jonas Lidman, Kavorka Consulting

Interaktiva snöskulpturer

Samarbetspartner: Floda 31 Tid: Fredag 21 januari, kl 13.30-15.30 – presentation av gruppens arbete Plats: Bygdegården i Ytteråträsk Vid presentationerna deltar även representanter från Bygdsiljumsbacken och fotografen Peter Lundström från den europeiska tidskriften Onboard magazine.
För ytterligare information kontakta gärna: Marije de Haas, Floda 31

Design för en åldrande befolkning

Samarbetspartner: Länsstyrelsen i Västerbotten Processledare: SITRA, Finland Tid: Fredag 21 januari, kl 10-12 – presentation av gruppens arbete Plats: Designhögskolan Vid presentationerna deltar bland annat Chris Heister, landshövding i Västerbotten, Birgitta Heijer, länsråd, och Göran Sandberg, tidigare rektor vid Umeå universitet.
För ytterligare information, kontakta gärna: Daniela Rothkegel Telefon: 076-767 80 60 Maria Göransdotter

Starta företag

Samarbetspartner: Uminova Innovation Processledare: Barbro Renkel, Uminova Innovation Tid: Fredag 21 januari, kl 13-16 – kreativitetsövning där deltagarna presenterar en tidningsartikel om sitt företag. Plats: Designhögskolan, MA-holken
För ytterligare information, kontakta gärna: Barbro Renkel, Uminova Innovation