Publicerad: 2020-12-01

Designhögskolan i topp på Red Dot-ranking femte året i rad

NYHET För femte året i rad placerar sig Designhögskolan vid Umeå universitet högst upp på Red Dot Design Ranking, som rankar designutbildningar i Europa, Nordamerika och Sydamerika.

Text: Jens Persson

Red Dots rankning baseras på de designprojekt som skapats av skolornas studenter under de senaste fem åren. Bland de studentprojekt från Designhögskolan som vann priser under årets Red Dot Awards hittar vi projekt som sträcker sig från undervattendrönare som återuppbygger korallrev till interaktiva storytelling-produkter för barn.

Vad är Designhögkolans hemlighet?

Thomas Degn, programansvarig vid Designhögskolan, om varför skolan toppar Red Dots ranking för femte året i rad.

– Detta är ett bevis på det värdefulla arbete som våra studenter gör, säger Thomas Degn, programansvarig för mastersprogrammet i avancerad produktdesign. Det visar oss att våra studenter kan presentera sina projekt på ett sätt så att människor utanför industridesignvärlden verkligen kan uppskatta dem. Rankningen är helt enkelt en sorts kvalitetsstämpel på de saker som vi gör här på Designhögskolan. Kanske kan en skola vara etta på rankingen en gång men att göra det fem år i rad och åtta gånger på tio år, det har aldrig gjorts förut.

Ett tangentbord för framtidens skärmlösa arbetsplats

Ett studentprojekt från Designhögskolan fick en särskild utmärkelse vid Red Dot Awards. Nästa generations tangentbord, Logi ULTRA, fick priset ”Red Dot: Best of the Best”. Logi ULTRA är ett tangentbord som tar oss ett steg närmre framtidens skärmlösa arbetsplats genom att använda tekniker som virtuell och förstärkt verklighet (VR och AR).

Studenterna Shuai Li och Tillmann Schrempf skapade produkten i syfte att förbättra effektiviteten vid arbete på distans, särskilt för hemmakontoret eller på delade kontor. Shuai Li, som för närvarande gör sitt sista år på mastersprogrammet i avancerad produktdesign, tror att de kontorsrelaterade teknologier vi omger oss med kommer att utvecklas avsevärt under det kommande decenniet.

– Logi ULTRA kan anpassa sig till olika arbetssituationer, vilket kommer behövas i framtiden, säger Shuai Li. Vi har använt nya tekniker som ultrahaptik, som möjliggör sensorisk återkoppling i luften, och en kapacitiv pekskärm som svarar på din minsta beröring. Tangentbordet ändrar layout enligt användarens ergonomi och preferenser, och över tid anpassar det sig också till ditt individuella sätt att arbeta genom maskininlärningsteknik. Genom att trycka på inloggningsknappen för fingeravtryck kan användaren starta valfritt Logi ULTRA-tangentbord med sin unikt anpassade layout på vilket kontor som helst i världen. Vi är verkligen stolta över att vinna Red Dot: Best of the Best-utmärkelsen för den här produkten.

Tillmann Schrempf anser att Designhögskolans internationella studentkår är en del av det hemliga receptet bakom de visionära designkoncepten som produceras varje år av studenter från alla världens hörn.

– För oss två, som tyska och kinesiska designer som arbetar i norra Sverige, står vi ständigt inför utmaningar i kommunikationen när kulturer möts. Men detta ger oss ett unikt perspektiv, inte minst på den föränderliga och allt mer globaliserade arbetsplatsen. Vi tror att de blandade kulturer som finns representerade på Designhögskolan ger oss ett bredare perspektiv för att utforska designvärlden och ta itu med de problem vi vill och behöver lösa, säger Tillmann Schrempf.

Läs mer om Designhögskolan

För mer information, kontakta gärna:

Jens Persson, kommunikationsansvarig, Designhögskolan, Umeå universitet
E-post: jens.persson@umu.se