Publicerad: 2015-11-06

Designhögskolan Umeås bästa varumärke

NYHET Vid entreprenörseventet Umeågalan 2015 den 5 november tilldelas Designhögskolan vid Umeå universitet lokaltidningen VK:s varumärkespris bland annat för sitt arbete med att sätta Umeå på världskartan.

Motiveringen till priset löd: ”Varumärket har uppnått stor framgång med hjälp av en familjär och innovativ miljö samt ett nära samarbete med industrin. Det skolar formgivare i världsklass och sätter Umeå på världskartan!”.

– Priset betyder oerhört mycket för oss på Designhögskolan. Vi har länge varit synliga mer internationellt än lokalt. Detta är ett kvitto på att vårt arbete med att knyta nätverk och relationer även i regionen har fått effekt. Att vi ligger i Umeå är en nyckel för vår framgång och betyder mycket för det vi har blivit, säger Maria Göransdotter, vice rektor vid Designhögskolan.

Idag kommer priset att firas med Umeå universitets jubileumstårta och sedan fortsätter firandet med fler godsaker.

– Det är även extra roligt att studenter vid Designhögskolan en gång har designat statyetten, så nu får den komma ”hem”, avslutar Maria Göransdotter.

Bildtext: Demian Horst, vice rektor för stategiskt samarbete, Maria Göransdotter, vice rektor och Monica Lindh Karlsson, biträdande rektor för ämnesutveckling vid Designhögskolan.

Läs mer om Designhögskolan

Redaktör: Anna Lawrence