Publicerad: 2012-04-18

Designhögskolans studenter vinner iF concept awards 2012

NYHET Mer än 10 000 bidrag från designstudenter över hela världen tävlade om 100 iF concept awards 2012. Två priser gick till studenter vid Designhögskolan i Umeå: Simon Fredriksson, Gosha Galitsky och Dogan Sekercioglu, samtliga från masterprogrammet i avancerad produktdesign, och Carol Tang från masterprogrammet i interaktionsdesign. De vinnande designkoncepten skapades under utbildningen.

– Vi på Designhögskolan vid Umeå universitet är stolta över att vara den enda Skandinaviska representanten på iFs ranking över prisvinnande universitet, säger Thomas Degn, programansvarig för masterprogrammet i avancerad produktdesign.

IF concept awards är en av världens viktigaste och största internationella tävlingar för studenter och unga yrkesverksamma designer, arkitekter, marknadsförare och ingenjörer. Av Designhögskolans elva iF awards sedan 2007 har nio tilldelats studenter från masterprogrammet i avancerad produktdesign.

Simon Fredriksson fick sitt pris för konceptet Niox Mine, ett komplett system för astmatiker. Det ger användaren en översikt över inflammationsnivån genom att mäta nivån av nitrooxid i luftvägarna. Informationen gör det möjligt för användaren att optimera läkemedelsdosen och på så vis undvika över- eller undermedicinering, och därmed få ett så normalt liv som möjligt. Projektet genomfördes i samarbete med Aerocrine, ett Stockholmsbaserat medicintekniskt företag.

Gosha Galitsky, Dogan Sekercioglu och Carol Tang fick utmärkelsen för sitt koncept Diver Distress Signal System (DDSS) på den tvärvetenskapliga kursen Industrial Sound Design. I vardaglig användning fungerar DDSS som en dykardator. Nödfunktionen aktiveras enkelt genom att dra i redskapets handtag. När den är aktiverad använder DDSS larm och ljussignaler för att kommunicera olika grader av nödlägen. Redskapet fungerar också som en signal som hjälper dykare att lokalisera den nödställde, och sparar därigenom värdefull tid vilket ökar chanserna för överlevnad.

Länkar:

iF: http://www.ifdesign.de/index_e
Alla Designhögskolans vinnare: http://exhibition.ifdesign.de/winner_en.html?ma_id=511
Rankinglistorna 2012: http://www.ifdesign.de/ranking_tabellen_e

För mer information, kontakta gärna:

Thomas Degn Telefon: 090- 786 77 41 E-post: thomas.degn@dh.umu.se
Fotografier:

Vid Designhögskolan utbildas studenter till yrket industridesigner, och årligen antas 15 studenter det treåriga kandidatprogrammet i industridesign samt 10-15 studenter vardera till respektive masterprogram: Avancerad produktdesign, Interaktionsdesign och Transportdesign. Masterprogrammen ges på engelska och söks av studenter från hela världen. Över 60 procent av masterstudenterna kommer från andra länder än Sverige. Utbildningen vid Designhögskolan har en hög internationell renommé, och över 90 procent av de utexaminerade studenterna får arbete inom industridesignområdet efter avslutad utbildning. Hösten 2008 tilldelades Designhögskolan den prestigefyllda utmärkelsen "Framstående utbildningsmiljö" av Högskoleverket. www.dh.umu.se

Redaktör: Ingrid Söderbergh