Publicerad: 2013-02-20

Designhögskolestudenter vinnare i tre kategorier av IxDA-priset

NYHET Fyra studenter vid Designhögskolan har i år kammat hem inte mindre än tre kategorier i IxDAs prestigefyllda tävling Interaction Awards i Toronto. Deras koncept kallas 100 BPM och ger med ljud och ljus vägledning att under hjärt- och lungräddning anpassa tryck och takt för att rädda liv.

Hjärt- och lungräddningsmodellen som studenterna tagit fram använder sig av ljusdioder som signalerar grönt ljus när bröstkompressionerna görs på rätt sätt och med lagom hårt tryck. Genom ljudfrekvenser vägleds användaren av en röst för att behålla lugnet samtidigt som ljudet av en metronom, med en hastighet av hundra slag per minut, styr in användaren så att denne hittar rätt takt.

Studenterna Shivanjali Tomar (Indien) och Doris Feurstein (Australien) vid masterprogrammet i interaktionsdesign och Natalie Vanns (Storbritannien) och Maxime Dubreucq (Frankrike) vid masterprogrammet i produktdesign har med detta koncept vunnit i kategorierna Best Student, Best Concept och Winner of Empowering.– Det är glädjande att Designhögskolans studenter positionerar sig som världsbäst i en konkurrens där det finns tusentals designhögskolor globalt, säger Anna Valtonen, rektor vid Designhögskolan, Umeå universitet.
– Det är alltid imponerande att studenterna redan i årskurs 1 vid masterprogrammen i interaktionsdesign och produktdesign har kunskapen att bygga en funktionell och interaktiv modell som både ser snygg ut och som fungerar bra, fortsätter Rickard Åström, lärare i interaktionsdesign.

Modellen 100 BPM togs fram under kursen Industrial Sound Design, som handlar om att utforska ljuds lämplighet i olika designsituationer, under våren 2012.
Det här är andra gången som konceptet uppmärksammas. Tidigare har konceptet tilldelats priser under Red Dot Design Concept Award i Tyskland.

Läs mer och se filmklipp om 100 BPM:

Bildtext: Studenter vid Designhögskolan har utvecklat en modell för hjärtlungräddning där ljusdioder lyser grönt när bröstkompressionerna görs rätt och ljud hjälper användaren hålla rätt takt. Foto: Natalie Vanns och Maxime Dubreucq

För mer information, kontakta gärna:Niklas Andersson, programansvarig, masterprogrammet i interaktiv designTel. +46 90 786 70 34
E-post: niklas.g.andersson@dh.umu.se

Thomas Degn, programansvarig, masterprogrammet i avancerad produktdesignTel. +46 90 786 77 41
E-post: thomas.degn@dh.umu.se

Rickard Åström, lärare i interaktionsdesignTel. +46 90 786 70 71
E-post: rickard.astrom@dh.umu.se

Designhögskolan vid Umeå universitet grundades 1989. Skolan är inriktad på industridesign och ger utbildningar från kortare och ettåriga fristående kurser till program på kandidat- och magisternivå samt forskarutbildning. Årligen antas 15 studenter till det treåriga kandidatprogrammet i industridesign, samt 10–15 studenter vardera till respektive masterprogram: Avancerad produktdesign, Interaktionsdesign och Transportdesign. Masterprogrammen ges på engelska och söks av studenter från hela världen, över hälften av masterstudenterna kommer från andra länder än Sverige. Designhögskolan har rankats som en av världens bästa designutbildningar av bland andra Business Week, iF och red dot. Studenter och lärare kommer från hela världen, just nu 27 olika länder, och gör Designhögskolan till en internationell och inspirerande mötesplats för kreativa människor.

Den teknisk-naturvetenskapliga fakulteten vid Umeå universitet har 5 000 studenter, 300 forskarstuderande och en stark forskning. Fakultetens institutioner och tre högskolor, Tekniska högskolan, Designhögskolan och Arkitekthögskolan, samlar forskning och utbildning inom kemi, fysik, biologi, datavetenskap, matematik, teknik, lärarutbildning, arkitektur och design.

Redaktör: Anna-Lena Lindskog