Publicerad: 2012-12-11

Designlösningar för bättre brandsäkerhet i hemmiljö presenteras

NYHET Designstudenter på masterprogrammet i avancerad produktdesign har i ett terminsprojekt tagit på sig utmaningen att designa lösningar för bättre brandsäkerhet i hem- och köksmiljö. Slutresultaten av detta samarbetsprojekt mellan Designhögskolan och Länsförsäkringar Västerbotten presenteras torsdagen den 13 december på Designhögskolan i Umeå.

Utgångspunkten för projektet är statistik som visar att det brinner i genomsnitt i 17 hem i Sverige – varje dag. För Västerbottens del innebär det att börjar brinna i mer än ett hem per dag hela året. Köket är den i särklass vanligaste platsen där bränder i bostäder uppstår, en av fem bränder startar just i köket.Genom bland annat intervjuer, studiebesök och praktiska övningar vid räddningstjänstens träningsanläggning har nio designstudenter i ett tio veckors terminsprojekt kartlagt problem och utvecklingsområden för brandsäkerheten i bostäder. Fokus har lagt på framtida lösningar för förbättrad brandsäkerhet i hemmet. Studenterna kommer bland annat att redovisa designlösningar som medvetandegör brandrisken med för mycket värme på spisen, nya förslag på design av brandsläckare som möjliggör bättre och mer acceptabla placeringar i hemmet, samt förslag till en brandvarnare som utgår från forskningsresultat som visar att barn inte väcks av larmet från dagens brandvarnare, men däremot av föräldrarnas röster. – Det har varit båda spännande och insiktsgivande att få samarbete med studenterna på Designhögskolan. De har med sin nyfikenhet, kreativa ansats och förmåga att skapa och visualisera bidragit till flera riktiga spännande idéer och designer, som vi på Länsförsäkringar Västerbotten tycker att flera aktörer ska jobba vidare med, säger Mikael Isaksson, chef Skadeförebyggande/fastigheter, Länsförsäkringar Västerbotten.
Designprojektet är ett led i Länsförsäkringar Västerbottens kampanj för att brandsäkra Västerbotten. Mer information om kampanjen, som är en del i Länsförsäkringars arbete med skadeförebyggande insatser, finns på www.lfbrandsakra.se.Under designprojektet har flera aktörer bidragit med erfarenheter och feedback till studenterna. Dessa har varit Kidde (www.kidde.se), ett företag inom brandsäkerhet, köks- och vitvaruföretaget Electrolux Home Umeå, och den lokala räddningstjänsten. Representanter för flera av dessa kommer att finnas på plats på Designhögskolan den 13 december.
Avancerad produktdesign är ett tvåårigt masterprogram vid Designhögskolan. De nio studenterna på programmet representerar sju olika länder: Sverige, Danmark, Tyskland, England, Kanada, Turkiet och Indien.
Läs mer här

Mer information om presentationen:Tid: torsdag 13 december kl. 10.00–15.00 Plats: Projektstudion, Designhögskolan
Pressen hälsas välkommen! Rekommenderad tid för medierna: kl. 14.15-15.00 (summering av resultat). Ring för alternativ tid.
För mer information, kontakta gärna:Thomas Degn, programansvarig, DesignhögskolanTelefon: 070-684 64 09E-post: thomas.degn@dh.umu.seMikael Isaksson, chef skadeförebygg/fastigheter, Länsförsäkringar VästerbottenTelefon: 070-619 91 50
E-post: mikael.isaksson@lfvasterbotten.se

Den teknisk-naturvetenskapliga fakulteten vid Umeå universitet har 5000 studenter, 300 forskarstuderande och en stark forskning. Fakultetens institutioner och tre högskolor, Tekniska högskolan, Designhögskolan och Arkitekthögskolan, samlar forskning och utbildning inom kemi, fysik, biologi, datavetenskap, matematik, teknik, lärarutbildning, arkitektur och design.

Redaktör: Anna-Lena Lindskog