Publicerad: 2011-06-07

Designpris för innovativt spel

NYHET Designstudenten Adam Henriksson belönas med ett stipendium på 15 000 kronor för sitt examensarbete Pockit. Han har skapat en portabel spelkontroll som används utan grafik och skärm. Istället ligger fokus på sociala interaktioner mellan människor.

Stipendiet delas ut av Almi Företagspartner Nord och Adam Henriksson belönas för att han på ett självständigt sätt använt designprocessen till det yttersta. I motiveringen framgår också att hans innovativa tankesätt har bidragit till ett resultat som skapar en mycket positivt närhet och interaktion mellan människor. Examensarbetet är genomfört i samarbete med spelutvecklaren Nicklas Nygren från Umeå och ett spelkollektiv från Köpenhamn – Copenhagen Game Collective.

Adam Henriksson har läst kandidatprogram i industridesign vid Designhögskolan. Hans examensarbete Pockit är en bärbar spelkontroll som gör det möjligt för spelarna att fokusera på varandra och miljön runt omkring dem istället för på en skärm. Pockit mäter parametrar som rörelse och position. Den ger också återkoppling i form av vibrationer, ljud och ljus. Eftersom kontrollern är portabel går den att ta med sig överallt och uppmuntrar också spelarna till fysisk rörelse. I och med att spelen inte är beroende av någon grafik kan de handla om enkla spelformer som digitala versioner av sten-sax-påse eller längre spel som exempelvis turneringar där spelarna duellerar om magiska trollformler.

A Social Active Game Experience - Degree Project from Adam Henriksson on Vimeo.

Till hösten fortsätter Adam Henriksson på Designhögskolans masterprogram i interaktionsdesign, där han hoppas kunna göra fler intressanta projekt.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Adam Henriksson Telefon: 0722 00 65 50
E-post: adam.henriksson@gmail.com