Publicerad: 2008-12-04

Designstipendium till Umeåstudent

NYHET Ville Lintamo, student på Designhögskolan vid Umeå universitet, har tilldelats Michael Treschow-stipendiet 2008. Han får priset för att han är en djärv designer med stark empati för människor.

Michael Treschows designstipendium om 50 000 kronor delades igår ut vid en ceremoni på Ingvar Kamprad Design Center i Lund. Juryns motivering löd:
- Ville är en djärv designer med ett stort hjärta som inte räds att ta sig an de stora frågorna. Med tydlig utgångspunkt i och stark empati för människor tar han initiativ till att förbättra allt ifrån hur torghandlare upplever sin vardag till hur man kan bjuda in döva att delta i samhället på nya villkor. Vi gläds åt Villes drivkraft att ifrågasätta konventioner och vi ser med stor spänning fram emot hur han, efter sina masterstudier, kommer att bidra till att framtidens transportmedel omformas utifrån nya perspektiv.

Ville Lintamo är född 1980 och tog sin kandidatexamen från Designhögskolan i Umeå våren 2008. Nu studerar han transportdesign på samma skola. - Stipendiet är ett kvitto på att det man gjort uppskattas av andra. Det inspirerar och motiverar framtida studier, säger Ville Lintamo.
Michael Treschow-stipendiet instiftades 2003 och delas ut en gång om året i samarbete med SVID, Stiftelsen Svensk Industridesign. Syftet är att uppmuntra studenter inom design att fortsätta studierna på masternivå och utveckla sin designkompetens.

Medlemmar i årets jury var: Michael Treschow, Adéle Treschow, Aina Nilsson Ström, Ola Pihlgren, Daniel Eriksson, Emmy Larsson, Jon Rådbrink, Lars Strannegård, Joakim Oscarsson, Markus Degerman och Robin Edman.

Kontakt med stipendiaten:
Ville Lintamo

För information om stipendiet, kontakta:
Lisbeth Svengren Holm, ansvarig för forskning och utbildning på SVID, Telefon: 08-406 84 42
E-post lisbeth.svengren.holm@svid.se

Redaktör: Karin Wikman