Publicerad: 2014-12-12

Designstudent årets Michael Treschow-stipendiat

NYHET I förrgår tilldelades Isabel Andersson, student vid Designhögskolan Umeå universitet, Michael Treschow-stipendiet på 100 000 kr. Isabel tilldelas stipendiet tack vare sin förmåga att kombinera djup empati med ett analytiskt förhållningssätt i sina designarbeten

I sitt examensarbete från kandidatprogrammet i Industridesign på Designhögskolan vid Umeå Universitet har Isabel Andersson tagit fram en prototyp på en produkt och en tjänst som tillgodoser för tidigt födda barns emotionella behov i en kuvös. I projektet har Isabel fokuserat på barnens och föräldrarnas emotionella behov och utvecklingen har skett i samarbete med föräldrar och sjuksköterskor. Resultatet är en tjänst, "Presence", som återger mammans hjärtljud och doft inne i kuvösen via en madrass och högtalare samt en doftduk placerad i kuvösen.

En liten figur i silikon, formad som en superhjälte, stimulerar dessutom barnets motorik då öronen är formade på ett sätt som liknar navelsträngen som fostret greppar i livmodern. "Presence" kompletteras också med en app som förser föräldrarna med information om barnets utveckling.

– Jag är otroligt glad över att ha tilldelats Michael Treschow-stipendiet. Min förhoppning är att uppmärksamheten kring detta leder till att rikta fokus på för tidigt födda barns utveckling och till att produkterna och tjänsterna i projektet får möjlighet att produceras, säger Isabel Andersson, årets Michael Treschow-stipendiat.

Det är andra året i rad en student från Designhögskolan Umeå universitet tilldelas stipendiet.

Juryns motivering

"Isabel visar förmågan att kombinera djup empati med ett analytiskt förhållningssätt i sina designarbeten. Hennes projekt utstrålar djärvhet och lust inför stora utmaningar och en enorm vilja att göra skillnad inom så skilda områden som skogsindustrin och vårdsektorn. För neonatalvården lyfter Isabel skickligt fram mänskliga behov som kan vara svårt att se och visar ett brett angreppsätt genom designlösningar som medvetet stimulerar alla sinnen hos barn och förälder. Koncepten möjliggör den så viktiga upplevelsen av fysisk närhet, trygghet och stark relation under hela den tid som barnet vårdas i kuvös. Vi ser med spänning fram emot Isabels vidare studier och framtida insatser inom både produktdesign och tjänstedesign."

Om Isabel Andersson, årets Michael Treschow-stipendiat

Ålder: 28 årUtbildning: Läser nu mastersprogrammet i interaktionsdesign på Designhögskolan Umeå universitet.
Tidigare utbildning: Designhögskolan Umeå universitet: Kandidatprogrammet i industridesign, Fidu Industridesign: Förberedande industridesign, Leksands Folkhögskola: Metallformgivning samt Biskopsarnö Folkhögskola: Ekologi och global solidaritet

Om Michael Treschow-stipendiet

Michael Treschow-stipendiet instiftades 2003 och delas ut en gång om året i samarbete med SVID, Stiftelsen Svensk Industridesign. Syftet med stipendiet är att uppmuntra studenter att fortsätta studierna och utveckla sin designkompetens. Summan på stipendiet är 100 000 kr och tilldelas en student som visat på djärvhet och lust och som dessutom inkluderat design av tjänster i sitt arbete.

Redaktör: Ingrid Söderbergh