Publicerad: 2011-06-07

Designstudent belönas med guldmyra

NYHET Designpriset Guldmyran 2011 går till Regimantas Vegele på Designhögskolan. Målet med det koncept som han nu belönas för är ett skonsammare skogsbruk som sliter mindre på mark och växtliv.

Regimantas Vegele har i samarbete med Komatsu Forest utvecklat ett koncept för en skotare, en skogsmaskin för transport av rundvirke. Genom att fördela vikten av virke och maskindelar på ett snillrikt sätt kan markbelastningen minskas, en hänsyn som på sikt ökar skogens värde.

Regimantas Vegele examineras från masterprogrammet i avancerad produktdesign och det är för hans examensarbete som han nu tilldelas designpriset Guldmyran. Priset består av en Guldmyra i 24 karat tillverkad av den internationellt erkände silverkonstnären Olle Ohlsson i Stockholm, samt ett diplom och en prissumma på 5000 kronor. Motiveringen lyder ”Projektet har haft ett tydligt fokus och de initiala tankarna är exceptionellt väl genomförda i den slutgiltiga produkten. Detta projekt har låg påverkan på miljön, men vi tror att det har potentialen att ha en stor påverkan på en konservativ industri.”

Examensarbetetet består av ett grundligt researcharbete med användarstudier och intervjuer som resulterat i ett stort antal skissmodeller och tester under projektets gång. Några idéer har testats i fullskala. Den slutgiltiga presentationen och den detaljrika skalmodellen demonstrerar tydligt konceptets fördelar.

Det är femtonde gången som Myra Industriell Design delar ut en Guldmyra. Priset skabidra till att uppmärksamma väl genomförda industridesignprojekt och uppfylla kriterierna om mod, skaparglädje, funktionellt nytänkande, formsäkerhet och en lagom dos av ödmjukhet. För tredje gången gick priset till en student på Designhögskolan vid Umeå universitet. Prisutdelningen ägde rum på invigningen av Designhögskolans examensutställning.

Mer information på följande länkar:

För ytterligare information, kontakta:

Stina Juhlin, VD, Myra Industriell Design AB
Telefon: 0708-641 405