Publicerad: 2010-10-12

Designstudent dubbelt prisad på bilsalongen i Paris

NYHET Kosin Voravattayagon, student på Designhögskolan vid Umeå universitet, har utsetts till årets studentdesigner i tävlingen Interior Motives Design Awards. Hans bil Crossover X belönas också i kategorin bästa interiör. Priserna och drygt 30 000 kronor delades ut på bilsalongen i Paris.

Crossover X står för en vacker, trovärdig och funktionell design, enligt en av jurymedlemmarna. Kosin Voravattayagon har i projektet använt sig av den skandinaviska designfilosofin, där han betonat enkelhet och renhet. Med denna filosofi har han velat skapa en bil som passar ungas livsstil. Den övergripande formen är inspirerad av svensk glasdesign, vilket också återkopplar till det skandinaviska formspråket.

Säkerhet för passagerarna har varit en viktig ingrediens i projektet. Eftersom de centrala delarna av en bil är de säkraste har sätena flyttats in mot mitten av bilen. Bilens interiör är dessutom mycket flexibel. Det går till exempel att fälla ihop det främre passagerarsätet för att sedan använda det bakre sätet som en ottomansk vilsoffa vid långa bilfärder. Projektet är genomfört i samarbete med Saab.

Priserna organiseras av tidskriften Interior Motives, i år med temat ”Driving the Interior Revolution”. Kosin Voravattayagon fick det övergripande designpriset årets studentdesigner. Dessutom belönades han i kategorin ”Best production interior”. Hundratals tävlingsbidrag från hela världen strömmat in. Den 1 oktober anordnades en glamorös ceremoni i samband med bilsalongen i Paris, där Kosin Voravattayagon fick ta emot sina två priser.

Foto av Kosin Voravattayagon: Interior Motives Design Awards 2010

För ytterligare information, kontakta gärna:

Kosin Voravattayagon Telefon: 076-7964629
E-post: kovo0001@student.umu.se

(Foto: Interior Motives Design Awards 2010)

Redaktör: Karin Wikman