Publicerad: 2008-12-12

Designstudent nominerad i designtävling

NYHET Ville Lintamo, student på Designhögskolan, har blivit nominerad till Roches och Reumatikerförbundets Designpris 2008. Nyligen tilldelades han Michael Treschow-stipendiet.

Ville Lintamo är född 1980 och tog sin kandidatexamen från Designhögskolan i Umeå våren 2008. Nu studerar han transportdesign på samma skola. Han har nu numinerats för brandsläckaren Slockna.

Roches och Reumatikerförbundets Designpris 2008 är en ny designtävling som lyfter fram och belönar nya produkter med nytänkande i både form och funktion. Tävlingens syfte är att ta fram produkter som underlättar och förhöjer livskvaliteten för alla personer och därmed även för människor med nedsatt funktion i händerna.

Tävlingen har varit öppen för studerande vid svenska universitet och högskolor med inriktning på design och produktutveckling. Totalt har 26 bidrag kommit in till tävlingen och utifrån dessa har fem bidrag gått till final. Vinnaren får en prissumma om 25 000 kronor.

Redaktör: Karin Wikman