Publicerad: 2017-04-20

Designstudenter formger barns idéer för frånkopplad framtid

NYHET Vilka kommunikationsverktyg behövs i en värld där all elektronisk kommunikation är utslagen? Tolv mellanstadieelever vid Hällsboskolan, en specialskola i Umeå, gav studenter vid Designhögskolan, Umeå universitet, i uppdrag att lösa denna uppgift. Måndag 24 april presenterar de resultatet.

Designhögskolan har just avslutat ett samarbetsprojekt med Kulturverket i Umeå kommun och Hällsboskolan i Umeå. Arbetet är en del i Kulturverkets långsiktiga projekt ”Barn säger åt proffsen vad de ska göra” i vilket barn från utvalda skolor i Umeå får sina kreativa idéer tolkade av proffs inom olika områden.

I år har en klass med tolv elever från Hällsboskolan, en specialskola för barn med kommunikationssvårigheter, fått uppgiften att skapa fordon som kan transportera meddelanden i en hypotetisk framtid där alla andra sätt att kommunicera har satts ur spel. De tioåriga barnen har ritat, modellerat och beskrivit sina fordon och elevernas material har sedan fördelats mellan tolv internationella studenter på Designhögskolans masterprogram i transportdesign.

Som en del i kursen Storytelling in Design har varje masterstudent skapat en kort berättelse inspirerad av barnens fordon. Grundläggande idéer inom storytelling applicerades på arbetet som sedan visualiserats i form av ”story boards”. Sista steget i uppgiften var att välja ett centralt ögonblick i berättelsen och visualisera det genom att använda viktiga element som karaktärer, miljö och förstås – de avancerade fordonen för att utföra speciella kommunikationsuppgifter.

Den 24 april kl 09.00-10.00 besöker eleverna från Hällsboskolan Designhögskolan för att se resultatet av övningen och träffa studenternas som arbetat i projektet.

– Det kommer att bli känslosamt, säger Demian Horst, programansvarig och ansvarig för kursen Storytelling in Design. Våra studenter ser verkligen fram emot vernissagen. De hade väldigt roligt när de arbetade med sina uppgifter och resultatet uttrycker också hur engagerande det pedagogiska formatet som använts är. Nu hoppas vi att skolbarnen tycker att det blev lika bra som vi.

Tid: måndag 24 april kl 09.00-10.00
Plats: Designhögskolan, Konstnärligt campus, Östra Strandgatan 30, Umeå.

För mer information, kontakta gärna:

Demian Horst, programansvarig, masterprogrammet i transportdesign, DesignhögskolanTelefon: 090-786 97 82
E-post: demian.horst@umu.se

Anna Parry, KulturverketTelefon: 070-677 98 09