Publicerad: 2010-01-20

Designstudenter gör utryckning till Umeå brandförsvar

NYHET Under 10 veckor har studenterna på programmet för avancerad produktdesign vid Designhögskolan arbetat med nya koncept för arbetsmiljön på Umeå brandförsvar. På fredag presenteras resultaten.

Tio designstudenter med sju olika nationaliteter har kartlagt problem- och utvecklingsområden på Umeå brandförsvar genom bland annat intervjuer och studiebesök. Detta har nu resulterat i nya förslag på koncept för arbetsredskap samt utrustning och kläder. Några av studenterna har valt att fokusera på hur brandförsvaret skulle kunna arbeta med att förebygga cancer, en sjukdom som verkar vara vanligare hos brandmän än hos andra yrkesgrupper. Totalt kommer tio individuella studentprojekt att presenteras på fredag.

Arbetsmiljön för brandmän skiljer sig markant från andra yrkeskategorier. Det ställs hårda krav på de cirka 70 personer som arbetar heltid på Umeå brandstation. När brandalarmet går ska brandmännen vara på väg inom 90 sekunder, dag som natt. Dagens rökdykarutrustning väger runt 20 kg. Största delen av alarmen, ungefär 85 %, är relaterade till brandalarm och trafikolyckor.

Projektet är ett samarbete med Brandförsvaret och finansieras av Umeå kommun.

Tid: Fredag 22 januari kl 09.00-15.00
Plats: Projektstudion, Designhögskolan