Publicerad: 2011-03-04

Designstudenter kan bli utvalda till världsturné

NYHET Nästan 1000 bidrag från över 70 länder är nominerade i tävlingen INDEX: Award. Tio av bidragen kommer från studenter vid Designhögskolan, Umeå universitet. I april tillkännages vilka finalister som kommer att ställas ut på en världsturné som har premiär i Köpenhamn i september.

Bildtext: John Lee, masterprogrammet i avancerad produktdesign, är nominerad för sitt koncept Halcyoin. en innovativ lösning för att förebygga cancer hos brandmän.

Sju av studenterna från Designhögskolan har nominerats för projekt som de genomfört vid sina studier i Umeå. Sex av studenterna kommer från masterprogrammet i avancerad produktdesign, tre av dem studerar för närvarande på programmet och tre av dem är yrkesverksamma. En student kommer från masterprogrammet i transportdesign, men har nominerats för sitt examensarbete på kandidatprogrammet i industridesign.

Malin Grummas är nominerad för tre koncept. En av nomineringarna gäller CAS - Clean Air System, en intelligent filterbaserad andningsmask som hon arbetade med under sin första termin på masterprogrammet i avancerad produktdesign. Hon är också för nominerad för SeeMe, ett kommunikationsverktyg för att hjälpa barn i deras utveckling. Den tredje nomineringen gäller konceptet ICIO, en hybrid mellan en rollator och en moped. De två sistnämnde projekten genomförde Malin Grummas då hon läste kandidatprogrammet i industridesign.

Cenk Aytekin, även han student på masterprogrammet i avancerad produktdesign, är nominerad för sitt koncept MICO, ett interaktivt kommunikationsverktyg som uppmuntrar till aktiva familjekonversationer. Han har också nominerats för HOC Rescue Cutting Tool, som garanterar bättre säkerhet för räddningspersonal genom att erbjuda dem förbättrad fysisk ergonomi och högre flexibilitet.

John Lee, masterprogrammet i avancerad produktdesign, nominerades för sitt koncept Halcyoin. en innovativ lösning för att förebygga cancer hos brandmän.

Richard Stark, masterprogrammet i transportdesign, är ytterligare en av de nominerade. Hans koncept Neptune, är ett simhjälpmedel för amputerade. Projektet är hans examensarbete från kandidatprogrammet i industridesign.

Anna-Karin Bergkvist, som har en masterexamen i avancerad produktdesign, är nominerad för sitt examensarbete, en miljövänlig skogsplanteringsmaskin.

Vanessa Sattele nomineras för sin apparat som gör det möjligt att utföra hemodialys i hemmet, Home HD, vilket var hennes examensarbete på Designhögskolan.

Antonio Aguilar's examensprojekt Mobile first aid kit for miners, är en första hjälpen-låda för gruvarbetare.

'INDEX: är en dansk, ideell organisation som startade 2002 och myntade  begreppet "Design för att förbättra livet". De arbetar globalt för att främja och tillämpa både design och designprocesser som har möjlighet att förbättra livet för människor över hela världen .

Redaktör: Karin Wikman