Publicerad: 2011-01-26

Designstudenter nominerade till Sveriges största designtävling

NYHET Studenter på Designhögskolans industridesignprogram är nominerade till SVID Design Open – Sveriges största designtävling för studenter. Av totalt 70 bidrag från landets högskolor och gymnasier har nu tolv bidrag gått vidare. Temat för tävlingen är ”Energi i vardagen”.

Studenterna fick den kluriga uppgiften att välja ett rum i en bostadsmiljö och komma på lösningar som gör vår användning av energi i rummet så liten som möjligt. 70 bidrag kom in, 12 nomineras och slutligen utses en vinnare i varje tävlingsklass. Prisutdelningen sker på Energimyndighetens stora nordiska konferens "Energiutblick" i Göteborg den 16-17 mars 2011.

De nominerade från Designhögskolan har utfört uppgiften som en teamprocess där totalt 13 studenter från industridesignprogrammets andra årskurs har ingått. Arbetet har kännetecknats av stort engagemang, blod, svett och tårar. Studenterna har fått professionell och inspirerande handledning av Johan Frössén, tidigare student på industridesignprogrammet och numera verksam på företaget Peoplepeople.

Tävlingen ger unga designstuderande och blivande entreprenörer chansen att använda sin kreativitet och sitt nytänkande för att ta fram innovationer som ska påverka vårt energibeteende.

– Det är oerhört spännande och stimulerande att se ungdomarna både på gymnasiet och högskolan visa sin kreativitet genom designuppgiften, säger Michael Treschow, juryns ordförande.

Läs mer om vilka lärosäten som nominerats i tävlingen:

För ytterligare information SVID Design Open, kontakta gärna:

Pernilla Dahlman, projektledare Telefon: 08-406 84 47
E-post: pernilla.dahlman@svid.se