Publicerad: 2009-12-10

Designstudenter visualiserar framtidens rymdfärder

NYHET Hur kommer framtidens rymdfärder att se ut? Studenter vid Designhögskolan, Umeå universitet, har under tio veckor arbetat med att visualisera upplevelsen av ett nytt sätt att färdas genom rymden. Den 11 december mellan klockan 9 och 11 finns möjlighet för intresserade journalister att delta vid en presentation av resultaten.

För att framtidens bemannade rymdfärder ska fungera på ett smidigt sätt behövs svar på en mängd olika frågor. Hur ska av- och påstigning från rymdskeppen fungera i nödsituationer? Vilka principer ska gälla för pass och bagage? Hur ska utrustningen och rymddräkterna se ut och fungera?

Totalt har 11 grupper med studenter från de tre mastersprogrammen i avancerad produktdesign, interaktionsdesign och transportdesign arbetat med projektet. I varje grupp har en student från varje mastersprogram ingått. Studenterna har designat själva upplevelsen av att resa i en supersnabb rymdfärja och tagit fram lösningar för bland annat interiör, exteriör, ergonomiaspekter, material och landningsutrustning. Målet är att de nu ska presentera scenarion och design för en rymdfärja som rymmer upp till fem passagerare.

Professor Leik Myrabo på Lightcraft Technologies International, LTI, har arbetat tillsammans med studenterna. Hans projekt "Lightcraft" ingår som en del i NASA:s teknikstudier för att utveckla ny avancerad laserbaserad drivteknik för framtida rymdfärder. Enligt Leik Myrabo skulle ett rymdskepp mycket snabbt kunna accelereras till 25 gånger ljudets hastighet eller mer. Det skulle kunna flyga halva jorden runt på 45 minuter eller flyga från jorden till månen på fem och en halv timme. Visionen skulle vara möjlig att realiseras om cirka 10-20 år och till exempel användas för bemannade rymdfärder. Den snabba accelerationen blir emellertid ett stort problem vid bemannade rymdfärder och många obesvarade frågor behöver därför lösas. Designhögskolans studenter har nu tagit ett första steg för att realisera visionen.

Tid: Fredagen den 11 december kl 9.00
Plats: Aulan, Designhögskolan

För ytterligare information, kontakta gärna:

Demian Horst, programansvarig för transportdesignprogrammet Telefonnummer: 090-786 97 82
E-post: demian.horst@dh.umu.se

Niklas Andersson, programansvarig för interaktionsdesignprogrammetTelefonnummer: 090-786 70 34
E-post: niklas.g.andersson@dh.umu.se

Redaktör: Karin Wikman