Publicerad: 2014-10-01

Det kom ett brev...

NYHET Elitidrottsstudent Helena Jansson har under åtta år varit student vid Umeå universitet. Hon har under åren kombinerat studier vid Läkarprogrammet med sin elitsatsning på orientering. Helena vill tacka Umeå universitet och den satsning på dubbla karriärer som finns för att hon klarat sin fantastiska resa som elitsatsande student.

Åtta år kommer jag ha varit knuten till Universitetet i Umeå när jag i januari 2015 tar min Läkarexamen. Med mig härifrån har jag lärdomar för resten av livet, 360 högskolepoäng och 13 VM-medaljer i orientering, varav 2 VM-guld. Jag har Umeå Universitet och satsningen som finns här på att kombinera akademiska studier med idrott på högsta nivå att tacka för att jag har klarat denna fantastiska resa.

Att som ung vuxen slippa stå i ett vägskäl mellan studier och idrott är en ynnest. Jag behövde aldrig välja, jag fick möjlighet att leva mina drömmar parallellt. Orientering är en uthållighetsidrott som kräver träningsvolym- och intensitet i klass med längdskidor och långdistanslöpning. Läkarprogrammet är en utbildning med högt uppsatta mål, som ställer höga krav i form av studiedisciplin och deltagande i undervisningen. Det har varit en utmaning, men Umeå universitet unika sätt att stötta mig som elitidrottsstudent har gjort det möjligt.

Satsningen som finns här bygger på den enkla sanningen att jag som elitidrottare, student och människa ska stå i centrum för min egen tillvaro. Det är mina behov och begränsningar som bestämmer hur min vardag ska se ut, hur mina studier ska planeras, vilka resurser jag behöver kring mitt idrottande och min skolgång. Utifrån mina förutsättningar och min planering för Världscup- och VM-tävlingar har jag i samråd med Universitetet planlagt mina studier så att helheten fungerar. Det ställer krav på dialog och öppen kommunikation, på att människor våga testa nya lösningar, vågar lita på mig som student. Jag har aldrig stött på ett problem som inte gått att lösa, aldrig fått ett nej som inte går att omformuleras till ett ja efter en stunds eftertanke. Det har alltid funnits en väg framåt.

Jag har varit här en tid nu, sett verksamheten växa och anta nya former. Den står aldrig stilla, och de människor som arbetar med elitmiljön här har förstått att idrottsprestationer av världsklass kräver ett unikt synsätt, en strävan uppåt och framåt, en vilja att prestera varje dag. Jag som idrottare är van att möta detta hos mina landslagskollegor och mina konkurrenter, men att även se viljan att utvecklas så starkt hos mina stöttepelare här på Universitetet är oerhört häftigt. Här i Umeå finns en förståelse för att om du ska komma först kan du aldrig gå i någon annans fotspår, utan du måste finna en helt ny väg framåt. Jag är stolt att vara en del av satsningen här och jag är så tacksam för den hjälp jag fått genom åren.

// Helena Jansson

Redaktör: Anna-Karin Eriksson