Publicerad: 2017-07-05

Det konstnärliga skapandet tar inte sommarlov

NYHET Intendenten Robert Djärv har arbetat på Konsthögskolan i drygt 20 år. Lika länge har det erbjudits sommarkurser. När det gäller utbudet berättar han att det handlar om att ligga rätt i tiden och känna av rådande trender i konstvärlden för att möta studenternas efterfrågan. Hittills har det aldrig varit något problem att fylla kurserna.

Konsthögskolan erbjuder i sommar två kurser med 20 platser i vardera. Rumsliga koncept i samtida konst med utgångspunkt i skulptur, installation och allmän plats samt Det expanderande bildrummet i teckning och målning.

— Att vi har sommarkurser är dels för att våra egna studenter ska kunna söka studiemedel över sommaren och sedan finns det också en ekonomi i detta för oss på skolan, säger Robert Djärv.

Han berättar vidare att något som man nästan alltid erbjudit är kurser i måleri, på grund av att det är något som är klassiskt, samtidigt som det även finns med i mycket av nutidens konstskapande.

— Sedan kan det vara foto, video, performance och som i år rumslig gestaltning. Alla våra lärare är ju yrkesverksamma så de har per automatik sina tentakler ute för vad som är gångbart.

När de flesta andra vid terminens slut ser fram emot lata lediga dagar hur är det då att fortsätta jobba?

Robert Djärv, intendent på Konsthögskolan.
Foto: Per Melander.

— Ja, nu är det ju inte riktigt så, kurserna börjar visserligen när terminen tar slut, men vi jobbar åtminstone fram till midsommar. Så kurserna är lärarledda fram till dess, sedan är det eget arbete under juli och en vecka in i augusti. Sedan kommer lärarna in igen i slutet.

— Men det är ju trots allt så att när man närmar sig ett terminsslut, så går man ned i varv för ett annat liv, men så får man ta det där extra andetaget och köra lite till.

Robert Djärv berättar vidare att det inte bara är skolans egna studenter som tar chansen att förkovra sig under sommaren. Bland de som söker kurserna finns rätt många som kommer både från övriga Sverige men också från andra länder. Här påpekar Robert att det även finns krav på att de som söker ska ha nått en viss nivå i sitt konstnärskap, något som bedöms i samband med antagningen.

— Att vi har kurserna annonseras men sprids framförallt via människor, det är trots allt en ganska liten värld. Kurserna avslutas sedan med utställningar. Förra året hölls utställningar i det egna Galleriet i Sliperiet och i den nyrenoverade Scharinska villan.

Utdrag från Aktum nr 2 2017
Text: Per Melander