Publicerad: 2005-02-07

Dietistutbildningen vid Umeå universitet får bra betyg

NYHET Dietistutbildningen i Umeå är bland de utbildningar som får särskilt goda omdömen i Högskoleverkets kvalitetsgranskning.

Samtliga utbildningar får godkänt i granskningen. Grythyttans utbildning i måltidskunskap får dock kritik för att den saknar vetenskapligt djup. I granskningen ingår följande utbildningar: dietistutbildning, utbildning i hushållsvetenskap, kostvetenskap, kostekonomi, måltidskunskap, klinisk nutrition och nutrition.

Både grund- och forskarutbildning har utvärderats. Samtliga utbildningar får godkänt och ingen examensrätt ifrågasätts. Särskilt goda omdömen får dietistutbildningarna i Umeå, Göteborg och Uppsala samt utbildningen i nutrition vid Karolinska institutet i Stockholm.

Utvärderingen av Umeå universitet gäller grundutbildning i kostvetenskap (kandidat- och magisternivå) dietistutbildning samt forskarutbildning i kostvetenskap.
– Det är väldigt roligt att vi fått så goda omdömen. Vi har lyckats att rekrytera disputerade lärare och forskare trots hård nationell konkurrens. Det är en ung forskningsdisciplin, den firar 10 år i år. Vi är på god väg att bygga upp en bra forskningsmiljö i Umeå, säger Agneta Hörnell, prefekt vid Institutionen för kostvetenskap, Umeå universitet.

Dietistutbildningen är en av den samhällsvetenskapliga fakultetens mest eftersökta utbildningar med ungefär sex sökande per plats.

Redaktör: Carina Dahlberg