Publicerad: 2014-06-10

Digital kokbok ett praktiskt projekt för it-studenter

NYHET Med gästföreläsningar från Cinnober, Sogeti, Swedbank IT och Uminova Innovation har studenter som läser systemvetenskap i Umeå och Skellefteå fördjupat sig i distribuerade arbetssätt och praktiskt projektarbete.

– Det har varit jättespännande med gruppdynamiken, att planera och veta när vi ska vara klara, och var vi kan möta problem, förklarar Malin Dahlqvist, när hon och de andra studenterna redovisar sitt praktiska projektarbete under kursen Tillämpat IT-projektarbete.

Terminens avslutande moment har föregåtts av teoretiska analyser av projektarbete i IT-projekt och sedan har de teoretiska kunskaperna testats i ett praktiskt projektarbete.

Kursen har haft flera inslag från näringslivet. Från Cinnober, Sogeti och Swedbank IT har gästföreläsare deltagit för att berätta om distribuerade arbetssätt, om att jobba i projektteam med deltagare på olika platser i världen och om olika erfarenheter av praktiskt projektarbete inom it-området. För studenterna har det gett en lärorik insyn i hur it-företag arbetar med projekt.

Digital kokbok

Det praktiska arbetet under kursen har bestått i att ta fram en digital kokbok för personer med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Men ska en ny produkt eller tjänst lanseras krävs också förmågan att sälja in den. Det har studenterna fått hjälp med från inkubatorn Uminova Innovation som har lång erfarenhet av att följa och stötta nystartade bolag som söker sig ut på marknaden.

– Vi hade en gästföreläsning av Mikael Englund från Uminova Innovation om att pitcha en idé, om att sälja in sin idé, säger David Agerberg.

– Vi fick göra en pitch på en minut och den blev nu vår inledning på redovisningen, säger Erik Strand, som liksom de övriga är mycket nöjd med att ha fått hjälp med hur deras idé ska presenteras.

Skala av

Eftersom den digitala kokboken har personer med funktionsnedsättning som målgrupp har det varit en utmaning att göra den så enkel att också den som har svårt att läsa och följa text kan ta till sig innehållet.

– Det har varit mycket med att tänka efter och skala av så mycket som möjligt, säger Charlott Lundström som svarat extra för designarbetet av den mobilapp som gruppen tagit fram.

– Vi har ändrat mycket från första prototypen, vi bytte ikoner för att få det mer pedagogiskt, säger Erik Strand.

Spelifiering

För att göra den digitala kokboken mer lockande har den flera inslag av spel och tävling, så kallad gameification eller spelifiering. Allt eftersom användaren lagar till nya recept erövras nya titlar, från startens nybörjarkock över gatukock och köksbiträde för att nå slutmålet mästerkock.

– Man ska inte tappa glädjen, det ska vara stimulerande och roligt att laga mat, och därför har vi olika nivåer för att användaren ska vara motiverad.

Delta på distans

Det distribuerade arbetssättet har studenterna fått pröva på ett mycket konkret sätt eftersom en av deltagarna, Fadi Abdelki, följer utbildningen från Informatiks satellitgrupp vid Skellefteå Campus. Det har inneburit att gruppen hela tiden varit uppkopplad med Skype till varandra.

– Alla gruppdeltagare har anpassat sig efter det distribuerade projektet, jag tycker det har gått bra, trots allt, säger Fadi Abdelki.

– Men det var kul när du kom hit och vi fick ett ansikte, det var jättegivande, säger Malin Dahlqvist.

Överlag är studenterna mycket nöjda med kursen och att projektarbetet gått så bra.

– Vi har vid varje möte kollat upp var vi ligger, vilka risker som finns och vad vi kan ha för åtgärdsplan, förklarar Petter Karkea.

Utmaningar

– Studenterna har stött på en hel del utmaningar som de har tvingats förhålla sig till, hantera och lära av. Till exempel hur det är att möta en riktig uppdragsgivare som ställer andra krav än vad vi som lärare gör eller vad man kan göra när tidsramarna visar sig vara orealistiska. Det här är en kreativ och nyfiken studentgrupp och det har varit kul att avsluta terminen tillsammans med dem!, säger Annakarin Nyberg.

Bilden ovan: Några av studenterna som arbetat med projekt är, från vänster, Petter Karkea, Fadi Abdelki, David Agerberg, Charlott Lundström, Malin Dahlqvist och Erik Strand.

Redaktör: Mikael Hansson