Digitala verktyg förändrar hur musik skapas i skolan
NYHET
Den alltmer utbredda användningen av digitala verktyg i högstadiets musikskapande aktiviteter förändrar hur elever lär sig att skapa musik. En ny doktorsavhandling av Jonas Nilsson vid Umeå universitet, visar att när musikskapande sker med hjälp av datorer och musikprogram, snarare än traditionella instrument, förändras både undervisningens utformning och innehåll, liksom elever och lärares arbetssätt.
Digitala verktyg kan ge elever fler sätt att uttrycka sig på, men alla valmöjligheter som dessa verktyg medför kan också upplevas som överväldigande
Jonas Nilsson säger att studien visar att pop- och rockbandet som förebild för högstadiets musikskapande aktiviteter håller på att ersättas av nya arbetssätt och lärandeideal som hämtar sin inspiration från modern musikproduktion.
– Användningen av digitala musikprogram – så kallade Digital Audio Workstations (DAWs) – minskar kravet på elever att behärska traditionella musikinstrument och gör det möjliggör för dem att skapa musik som de själva lyssnar till, vilket kan öka deras motivation, säger Jonas Nilsson, och fortsätter:
– Samtidigt medför de digitala verktygen att musikskapandet i högre utsträckning organiseras som en individuell aktivitet, trots att tekniken möjliggör för samarbeten, och att undervisningen blir mer tekniskt krävande, vilket kan utmana både elever och lärare.
Kommersiella aktörer försöker påverka
Vidare visar avhandlingen att digitaliseringen innebär nya utmaningar för musiklärare eftersom kommersiella aktörer försöker påverka vilka program och verktyg som används i skolan, samtidigt som skolors olika ekonomiska förutsättningar kan skapa ojämlikhet när det kommer till likvärdighet i undervisningen.
– Digitala verktyg kan ge elever fler sätt att uttrycka sig på, men alla valmöjligheter som dessa verktyg medför kan också upplevas som överväldigande och utgöra ett hinder i elevers musikskapande process.
– Användningen av hörlurar medför dock att eleverna kan skapa musik i en trygg miljö, men detta medför samtidigt att elever och lärare avskärmas från varandra, vilket förändrar det sociala samspelet och kommunikationen i klassrummet.
Forskningsresultaten bygger på intervjuer med musiklärare, observationer i klassrum samt gruppintervjuer med högstadieelever. Studien ger ny kunskap om hur digital teknik förändrar musikundervisningens innehåll, arbetssätt och sociala samspel.