Publicerad: 2009-05-11

Direktsänd invigning av E-lärcentrum från Umeå, Västbanken, Jerusalem, Jordanien och Tyskland

NYHET Onsdag 13 maj klockan 10.15 samlas studenter, lärare och rektorer vid fem universitet för att vara med och inviga ett videokonferensnätverk. Invigningen är ett år försenad. Först efter ett års förvar hos de israeliska myndigheterna kom videokonferensutrustningen till slut fram till de deltagande palestinska universiteten på Västbanken och i Jerusalem.

– Vi är väldigt glada över att allt till slut löste sig även om projektet blev ett år försenat, säger Adi Anani, universitetslektor vid institutionen för tillämpad fysik och elektronik och koordinator för projektet med namnet ICT Learning Pentagram, ICT-LEAP.

Trots att det är ett EU-projekt om nätbaserad utbildning så fick man problem när videokonferensutrustningen skulle levereras till de palestinska universiteten.

– Efter bland annat svenska påtryckningar släppte israelerna igenom utrustningen, förutom de trådlösa mikrofonerna som inte fick komma in av säkerhetsskäl, berättar Adi Anani.

Projektet, som i januari 2006 tilldelades 3,6 miljoner kronor av EU:s generaldirektorat för utbildning och kultur, är ett samarbete mellan Umeå universitet, Palestine Polytechnic University (PPU) i Hebron, Al-Quds University i Jerusalem och Jordan University of Science and Technology (JUST) i Jordanien samt Dortmund universitet i Tyskland.

Syftet har varit att bygga upp en nätbaserad undervisning och skapa så kallade E-lärcentrum.

– För de palestinska studenterna är det här väldigt betydelsefullt. Många gånger har de svårt att komma till universitetet för att de inte kommer igenom de israeliska vägspärrarna. Nu kan de se lektioner de missat, men det viktigaste är kanske ändå det kunskapsutbytet som sker och som också ökar kvalitén på utbildningen.

Trots att avståndet mellan två av universitet bara är 3,5 mil så kan det på grund av vägspärrar och avstängda vägar ta nästan en dag att åka emellan, om man ens kommer fram.

– Vi har nyss startat en gemensam kurs med totalt 24 ingenjörsstudenter från alla deltagande universitet, berättar Anani.

En indirekt effekt av projektet är att institutionen sedan januari har en postdoktor från Hebron.

– Vi har också fyra studenter från Palestine Polytechnic. Vår förhoppning är att öka utbytet åt båda hållen, även om det inte är lätt. Genom ett annat Tempusprojekt har våra studenter möjlighet att delta i sommarkurser i Amman.

Media hälsas välkomna att närvara vid invigningen som sänds från de fem universiteten. Journalisterna får möjligheter att ställa frågor till lärare och studenter vid de deltagande universiteten så väl de som finns i Umeå som på de andra orterna.

Tid: 10. 15 Plats: Sal 301, Teknikhuset, våning 3.

För ytterligare information, kontakta: Dr. Adi Anani, institutionen för tillämpad fysik och elektronik, Umeå universitet Telefon: 090 - 786 63 38
E-post: adi.anani@tfe.umu.se

Projektets webbplats: http://www.ict-leap.eu/

Projektet är en del av EU:s Tempusprogram, som ger universitet inom EU en möjlighet att samarbeta om utbildningsfrågor och med utveckling av den högre utbildningen med universitet på Västra Balkan, i Östeuropa, Centralasien och med universitet i partnerländer runt Medelhavet. Tempus grundades 1990 direkt efter Berlinmurens fall.

För mer information om TEMPUS programmet, se:

Redaktör: Carina Dahlberg