Publicerad: 2007-02-01

Direktsändning när Fuglesang landar i Universum

NYHET I början av nästa vecka släpps biljetterna till ESA:s astronaut Christer Fuglesangs besök på Umeå universitet. Trycket efter en plats i Universum är stort. Den som blir utan biljett kan ändå se honom klockan 13.15 den 8 februari – hans besök direktsänds på www.umu.se.

Umeå universitets hedersdoktor Christer Fuglesang visar sin egen rymdfilm och svara på frågor från Staffan Ling och publiken. De båda har träffats tidigare. För 10 år sedan intervjuade Staffan Ling Sveriges rymdhjälte och redan som barn träffade han Fuglesangs förebild Jurij Gagarin, som 1961 blev den första människan i rymden.

Biljetterna till arrangemanget i Aula Nordica kommer att fördelas mellan allmänhet, anställda och studenter via utlottning. Arrangemanget direktsänds också på www.umu.se och dessutom har hörsalar bokats för dem som vill se Fuglesang på storbildsskärm.
Mer information om biljettutlottningen och direktsändningen finns på: www.umu.se/umu/aktuellt/fuglesang/index.html.

Christer Fuglesang inleder den 8 februari med att möta Umeå universitets studenter. Han blir då premiärföreläsare på Frukostklubben, ett nytt föreläsningskoncept som Handelshögskolan i Umeå Studentföreningens Entreprenörsgrupp presenterar tillsammans med Umeå Naturvetar- och Teknologkår. Därefter hålls en presskonferens med Christer Fuglesang och Umeå universitets rektor Göran Sandberg.

Christer Fuglesang kommer under förmiddagen även att besöka Umevatoriet – Umeås nya observatorium. Där kommer han att träffa anställda och studenter vid institutionen för fysik. Dessutom kommer en lågstadieklass som sedan tidigare bokat ett besök på Umevatoriet att få möta Sveriges första astronaut.

Media har möjlighet att delta under samtliga aktiviteter på Umeå universitet. Eftersom tidschemat är pressat är det dock viktigt att frågor ställs i samband med presskonferensen och inte vid de övriga aktiviteterna. Media ombeds att anmäla antal journalister och fotografer till de olika aktiviteterna via e-post till pressinformatör Carina Dahlberg, carina.dahlberg@adm.umu.se.

Program 8 februari: 08.15-09.00 Frukostklubb, Hörsal A, Samhällsvetarhuset 09.15-10.30 Presskonferens, Universitetsklubben, Universum, våning 3 10.45-11.45 Besök på Umevatoriet, Umestans företagspark
13.15-14.45 Christer Fuglesang berättar om sina rymdäventyr i Aula Nordica, Universumhuset

För ytterligare information, kontakta: Carina Dahlberg, pressinformatör Umeå universitet Mobil: 070-621 33 68
E-post carina.dahlberg@adm.umu.se