Publicerad: 2016-10-31

Discovery Channel på Umeå universitet

NYHET Projektet Umeå Lunar Venture vid Umeå universitet, som ska bli först i världen att mäta det elektriska fältet på månens yta, har fått finbesök. Discovery Channel gör ett reportage om gruppens arbete att utveckla mätutrustningen inför månfärden.

– Det här är ett väldigt intressant projekt, eftersom det är drivet av studenter forskare och entusiaster. Det är väldigt sällsynt med mänsklig aktivitet på månen och därför är det självklart att vi vill berätta om detta, säger Scott Lakey, producent vid Discovery Channel.

Sedan 1976 har bara en enda månlandning genomförts. Kina skickade 2013 upp en robotstyrd månlandare med en rover, en obemannad landfarkost, för att göra geologiska undersökningar på månen. Nu har kapplöpningen till månen startat igen och Umeå universitet och dess studenter är med. Uppskjutningen av raketen med mätutrustningen beräknas ske under våren 2018.

– Det är ett mycket spännande projekt vi arbetar med och uppmärksamheten från media visar på att det vi gör även är intressant för personer utanför själva projektet. Projektet har tidigare dragit en del nationell medias intresse, men det är klart att det känns mycket speciellt att Discovery Channel väljer att arbeta med oss, säger Sebastian Sjöquist, projektledare för Umeå Lunar Venture, Space Science Sweden, och som är en av grundarna till projektet, samt även arbetar för Umeå Universitet.

Läs mer om besöket från Discovery Channel och arbetet vid Umeå Lunar Venture

Redaktör: Mattias Grundström Mitz