Publicerad: 2012-02-01

Diskbråck vanliga i byggbranschen

NYHET En unik studie från forskare vid Umeå universitet påvisar en ökad risk för sjukhusvård på grund av diskbråck hos de flesta yrkesgrupper i byggbranschen. Majoriteten drabbas i åldern 30-49 år. Ökad kroppslängd och vikt leder till mer besvär.

I vissa byggnadsyrken är risken nästan fördubblad. Bland golvläggare, rörmokare, murare och maskinförare beror vart tredje fall av diskbråck på faktorer i arbetet. Det visar att fysiskt belastande arbete med tunga lyft och vridna arbetsställningar är viktiga orsaker.

Studien publiceras nu i tidskriften Spine och har letts av Jens Wahlström, forskare vid Umeå universitet. Den bygger på unika uppgifter från ca 260 000 byggnadsarbetare hämtade från Bygghälsokohorten, ett register med hälsodata från anställda i byggbranschen.

- Vi har sedan samkört dessa data med slutenvårdsregistret och identifierat de personer som vårdats på sjukhus för diskbråck, förklarar Jens Wahlström.

Hans medförfattare är forskare Lage Burström, universitetslektor Tohr Nilsson och professor Bengt Järvholm, samtliga vid enheten för yrkes- och miljömedicin, Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin.

Diskbråck innebär att den stötdämpande skivan mellan ryggradens kotor börjat bukta ut och klämma mot nerverna, vilket gör ont. Diskbråck i ländryggen kan ge en smärta som strålar ut i benet, även kallad ischias. Uppskattningsvis orsakas 5–10 procent av alla akuta ryggbesvär av ett diskbråck.

För mer information, kontakta gärna Jens Wahlström, tel. 090-785 37 76 mobil 070-191 68 44
e-post jens.wahlstrom@envmed.umu.se

Referens

J Wahlström; L Burström; T Nilsson; B Järvholm: Risk Factors for Hospitalization Due to Lumbar Disc Disease. Spine: published ahead of print, 24 January 2012 doi: 10.1097/BRS.0b013e31824b5464