Hoppa direkt till innehållet

Information till studenter och medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 26 februari 2021)

printicon
Publicerad: 13 dec, 2004

Djurrättsveganism: Social rörelse, identitet, livsstil

NYHET Vad innebär det att vara vegan och djurrättsaktivist? I en ny licentiatavhandling i etnologi berättar unga kvinnor och män om vad som drivit dem att förändra matvanor, konsumtionsmönster och språkbruk.

I september 1994 sker den första sabotageaktion i Umeå som relateras till veganismen. Tre lastbilar, som tillhör köttproducenten Scan, är totalförstörda genom en anlagd brand. På en av bilarna har ett bomärke lämnats som ett tecken på vilka som utfört dådet - Meat is murder - står det med sprayburksspretiga bokstäver.

Efter denna händelse har Umeå fått en plats på den internationella kartan – staden har blivit känd som "veganismens fäste". Veronica Abnerssons etnologiska studie ”Djurrättsveganism: Social rörelse, identitet, livsstil” tar sin utgångspunkt i Umeå mellan åren 1996 och 2000. I licentiatavhandlingen berättar veganer om hur de lockades av mer etablerade förmedlare av djurrättsbudskapet och om sin egen ambivalens inför mediaepitetet ”militant veganism”. De beskriver hur djurrättstankarna väckte funderingar kring den personliga etiken men även samhällets gemensamma moral.

I de intervjuer och frågelistsvar som studien delvis bygger på, reflekterar intervjupersonerna över veganblivandet som en politisk handling, om delaktigheten i en social rörelse, om känslan av att uppleva sig annorlunda och om nödvändigheten av att utforma strategier för att hantera detta. För att kunna leva upp till de normer som djurrättsveganismen mer eller mindre öppet föreskrev, tvingades man göra vissa ”offer” eller dra gränser för vad som var möjligt att göra. Som vegan avstår man ifrån allt som kommer ifrån djurriket, även godis, olika bakverk, chips och läskedrycker som innehåller djurprodukter. Intervjuerna visar hur djurrättsidéerna förverkligades när vardagliga handlingar, som att köpa skor och kläder, laga mat, diska, tvätta eller duscha, ideligen sattes i relation till idén om det förtrycksfria samhället.

Onsdagen den 15 december försvarar Veronica Abnersson, institutionen för kultur och medier, Umeå universitet, sin licentiatavhandling med titeln Djurrättsveganism. Social rörelse, identitet, livsstil. Licentiatseminariet äger rum kl 10.15 i Dramastudion, vån 2, Humanisthuset. Fakultetsopponent är Fil. dr Ann-Kristin Carlström, Arbetets museum, Norrköping.
 

För mer information eller intervju, kontakta gärna Veronica Abnersson på tel. 090-14 61 60, 070-217 07 39 eller
e-post: veronica_abnersson@hotmail.com

Redaktör: Helena Vejbrink