Publicerad: 2012-06-25

DN: Våldtäkt vardag i deckarna

NYHET Men det sexuella våldet ifrågasätts sällan. Nu är det dags för en diskussion, menar en av författarna bakom en ny vetenskaplig antologi, Katarina Gregersdotter, lektor, institutionen för språkstudier på Umeå universitet.

Katarina Gregersdotter
– Man har analyserat våld ganska mycket, men inte våldtäkter. Det är dags att göra det och vår bok är den första som gör det, säger Katarina Gregersdotter, som tycker sig se allt grövre våldsskildringar.

Förutom Katarina Gregersdotter är även Berit Åström, institutionen för språkstudier, för närvarande i Cambridge och Tanya Horeck, Anglia Ruskin University, redaktörer för boken Rape in Stieg Larssons 'Millennium' trilogy and beyond: Contemporary Scandinavian and Anglophone Crime Fiction som släpps den 23 augusti 2012.

Läs hela artikeln Grova våldtäkter har blivit vardag i deckarna på dn.se

Redaktör: Per Melander