Publicerad: 2017-11-08

Do Ho Suh / Passager

NYHET Fredag 17 november öppnar Bildmuseet en separatutställning med konstnären Do Ho Suh, hans första i Skandinavien. Museets översta våningsplan fylls av en stor installation av transparenta textila strukturer. Dessutom videoverk och teckning där konstnären på olika sätt undersöker arkitektur som fysiska och mentala rum.

Journalister hälsas varmt välkomna till pressvisning på torsdag 16 november kl 10. Vid samma tillfälle ges en förhandsvisning av utställningen Dada är dada. Båda utställningarna öppnar för allmänheten vid höstens stora vernissage på fredagkvällen den 17 november.

Do Ho Suh är intresserad av hur vi organiserar och upplever rummet omkring oss och hur vi därigenom försöker förstå världen och oss själva. Inspirerad av sitt kringflackande liv har Do Ho Suh länge arbetat med idén om hemmet som både en fysisk form och en levd erfarenhet. Han påminner oss om att hur långt vi än flyttar så bär vi vårt hem med oss. I minnet kan vi alltid återskapa de rum där vi tillbringat våra liv.

I sin konst har Do Ho Suh omsorgsfullt dokumenterat de rum där han bott och arbetat, sitt barndomshem i Sydkorea och lägenheter och ateljéer i New York och London, för att sedan minutiöst återskapa dem i full skala som visuellt slående skulpturala konstverk. I transparenta textila strukturer gestaltar han erfarenheter av mobilitet och förändring, av att överskrida gränser och att röra sig mellan olika mentala rum och tillstånd.

”Jag ser livet som en resa utan någon fastställd början eller tydligt mål”, säger Do Ho Suh. ”Vi tenderar att hela tiden fokusera på målet och slutdestinationen och glömma bort mellanrummen. Men utan dessa vardagliga rum som ingen lägger märke till, kan man inte ta sig från punkt a till punkt b.”

Minnen av hem i monumental textil installation

Uppbrott, kulturella skillnader, fysiska och mentala rum. Konstnärens flytt till London är den innehållsliga och känslomässiga utgångspunkten för den monumentala textila installationen Passage/s, det centrala verket i utställningen. Do Ho Suhs textila installation är drömlika porträtt av hans tidigare hem; närvarande men transparanta, ett slags gäckande mentala minnesbilder. I det här verket har han återskapat arkitektoniska element från sitt nya hem i London tillsammans med delar från sina tidigare bostäder i New York och Berlin. Den 16 meter långa arkitektoniska strukturen löper diagonalt över hela utställningssalen.

Verket Passage/s sätter fokus på mellanrummen, de ofta förbisedda ytor som förbinder olika rumsliga funktioner med varandra, som passagen, korridoren, hallen och vestibulen. Passagen kan också ses och läsas metaforiskt som en rörelse mellan olika platser, kulturer och identiteter.

Imaginär arkitektur i video och teckningar

Innehållsligt nära besläktad med detta monumentala verk är också de tre videoverk som också presenteras på Bildmuseet. Det första av Do Ho Suhs videoverk har titeln Passage/s och återger en rörelse genom en till synes oändlig passage eller korridor med ständigt nya och skiftande interiörer. I de två versionerna av My Home/s rör sig kameran vertikalt respektive horisontellt genom ett antal rum, som om de fanns i en och samma byggnad. En pågående rörelse utan början eller slut.

På Bildmuseet presenteras också en av Do Ho Suh’s storskaliga teckningar på papper. My Homes - 3 (2012) avbildar alla de hem han har bott i sedan han föddes 1962 fram till och med 2012, från vänster till höger. I denna precisa teckning i blyerts och färgpenna är de arkitektoniska elementen sammanfogade till en helhet, en enda extremt lång byggnad som löper som en orm från ena sidan av det tre meter långa papperet till den andra. Teckningen återger denna imaginära byggnad i tre olika perspektiv: rakt från sidan, rakt uppifrån och snett uppifrån. Linjeteckningen Entrance, Apartment A, 348 West 22nd Street, New York, NY 10011, USA (2015) är gjord med textil tråd inbäddad i gelatin på handgjort bomullspapper och avbildar entrén till konstnärens lägenhet i New York.

Första separatutställningen i Skandinavien

Do Ho Suh (f. 1962, Sydkorea) bor och arbetar i London. Han är utbildad i måleri vid Rhode Island School of Design och i skulptur vid Yale University. Do Ho Suh representerade Sydkorea vid Venedigbiennalen 2011 och han har ställt ut vid en rad museer, som Contemporary Arts Center, Cincinnati, USA (2016); MOCA Cleveland, USA (2015-2016); MCA San Diego, USA (2016); The Contemporary Austin, USA (2014); National Museum of Modern and Contemporary Art, Seoul, Sydkorea (2013); 21st Century Museum of Contemporary Art, Kanazawa, Japan (2012-2013 och 2005); Hiroshima City Museum of Contemporary Art, Hiroshima, Japan (2012); University of San Diego, USA (2012); Samsung Museum of Art Seoul, Sydkorea (2012); Seattle Art Museum, USA (2011 och 2013) samt Tate Modern, London, Storbritannien (2011).

Utställningen på Bildmuseet är Do Ho Suhs första separatutställning i Skandinavien. Den pågår mellan 17 november 2017 och 15 april 2018. Curator: Katarina Pierre, Bildmuseet. Tack till Lehmann Maupin, New York/Hongkong och Victoria Miro, London.

Pressvisning: torsdag 16 november kl 10-12 (OSA)
Pressbilder: www.bildmuseet.umu.se/pressrum
Artist talk: fredag 17 november kl 16-17
Vernissage i närvaro av konstnären: fredag 17 november kl 17-21