Publicerad: 2012-08-14

Doktoranden Robert Bhatt på plats i Davis

NYHET Efter månader av förberedelser är familjen på plats. Roberts fru har tagit tjänstledigt för att följa med och dottern kommer att börja första klass i en amerikansk skola. 23 juli gick flyget till Davis i norra Kalifornien där Robert Bhatt, doktorand i etnologi, kommer att spendera sex månader av sin tjänst.

Allt började med att Robert skrev ett brev till en antropolog vid universitetet i Davis som är inne på samma forskningsområde som han själv. Robert beskrev vad han sysslar med inom sin doktorandtjänst och fick såsmångingom en inbjudan att spendera sex månader i Davis.

Robert Bhatt studerade tidigare Kulturanalysprogrammet vid Umeå universitet och doktorerar nu i etnologi. Inom doktorandtjänsten rör han sig i gränslandet mellan medicinsk vetenskap och medier när hans område är medicinsk bildvetenskap. Medicinsk bildvetenskap kan till exempel handla om hur vi med hjälp av röntgen kan ta en bild, titta på den och därmed med blotta ögat se om allt står rätt till. Robert gör observationer och intervjuer för att förstå interaktionen mellan samhällskultur, medier och vetenskapsmän och hur vi kan bredda perspektivet på vad vi ser som vetenskapligt.

Under vistelsen i den lilla universitetsstaden Davis ska Robert följa kurser, seminarier och hoppas också få bra feedback på sitt eget arbete. – Det är fantastiskt att få chansen att vistas i den forskningsmiljö och få tillgång till den kunskap som finns här. Några av forskarna i Davis Davis, till exempel Joseph Dumit och Mario Biagioli var pionjärer vad gäller antropologiska studier av teknik och vetenskap, menar Robert.

Robert tror att livet som doktorand kan komma att te sig lite annorlunda i USA. – Jag tror att doktorander i USA generellt betraktas mer som studenter jämfört med hemma i Sverige. Jag tror till exempel inte att doktoranderna där är lika inblandade i övergripande institutionsplanering. Jag tror också att jag kommer att uppleva att tempot är högre liksom konkurrensen.

Robert som har släkt i USA beskriver Kalifornien som en plats där han känner sig hemma. – Jag har en släkting i Los Angeles som jag hälsat på några gånger. När jag kommer dit känns det lite som att komma hem, kanske beror det på att man till stor del är uppvuxen med amerikansk populärkultur. USA är ett roligt ställe på ett sätt som är svårt att förklara. Miljön gör att det känns som att gå in i en filmroll, folk är lite öppnare och ofta också väldigt trevliga.

Familjen har liksom Robert sett fram emot vistelsen på andra sidan atlanten. – Att åka iväg på det här sättet skulle inte alls vara lika lätt om inte familjen såg det som ett gemensamt äventyr. Som tur är kunde min fru ta tjänstledigt och vi har hittat en skola där min dotter, som precis ska börja första klass, kommer att börja till hösten.

23 juli gick flyget till Los Angeles där Robert med familj först spenderade en vecka. Därefter bar det av i hyrbil till Davis och familjens nya boende. – Eftersom vi inte hyr möblerat kan det nog hända att det blir ett och annat besök på IKEA, vilket kommer att kännas bekant säger Robert och ler.

Redaktör: Therese Högberg