Publicerad: 2023-04-24 Uppdaterad: 2023-04-27, 12:25

Doktorander nätverkade i Umeå

NYHET ”Nätverkande för att möjliggöra forskning – höjdpunkter och fallgropar”. Det var temat när SWEAH, den nationella och tvärvetenskapliga forskarskolan om åldrande och hälsa, för första gången arrangerade doktoranddagar i Umeå, 17–18 april.

Text: Claes Björnberg

SWEAH omfattar 13 lärosäten, och vid doktoranddagarna i Umeå representerades åtta av dem av totalt ett 20-tal deltagare. Ett inslag under den första dagen var en gruppvis workshop, där deltagarna frågade varandra om alltifrån husdjur till höjdpunkter i den egna forskningen.
Ingrid Olsson och Roar Hermansen Øsby berättade om hur de använt resebidrag för att besöka lärosäten i andra länder. Resmålen var Halifax, Kanada, respektive Melbourne, Australien.
Före middagen fick deltagarna testa sin förmåga i bowling, och flera upptäckte att de är nästan lika träffsäkra där som under sin forskning.

Skiftande forskningsämnen

Dag 2 inleddes med korta föreläsningar av Umeå-forskare. Här är några av ämnena:

• Studier av minnes- och hjärnfunktioner

• Meningsfulla aktiviteter i arktisk miljö

• Alkoholbruk och utsatthet för cyberhot

• Känslan av att vara diskriminerad på grund av ålder

• VR-glasögon som hjälp för äldre att ta sina mediciner

Svar om nätverkande

Efter gruppvisa diskussioner om nätverkande avslutades Dag 2 med att doktoranderna kunde ställa frågor till en panel, som bestod av Annikki Arola, Åsa Audulv, Cecilia Pettersson och Ann Sörlin.

De berättade bland annat att en forskares nätverk kan variera över tid, eftersom behoven kan förändras. Ett särskilt ansvar vilar på huvudhandledaren, när det gäller öppenheten för nya intryck och nätverk. En av paneldeltagarna påpekade också att det kan vara svårare att lämna ett nätverk än att gå med. Här kan vidare nämnas att SWEAH bjuder in till sitt alumni-nätverk.

Fråga KI och Fråga Lund

Giulia Lorenzon, Karolinska Institutet, var mycket nöjd med dagarna:
– Programmet är förstås viktigt, men socialt umgänge utanför programmet är också otroligt givande.
Från Lunds universitet deltog David Dahlgren, Maria Glans och William Son Galanza. De tycker också att dagarna i Umeå var väl använd tid.
– Det var jättebra att lära känna andra i samma läge, tycker David.
– Panelmomentet gav många perspektiv på flera frågor, är en av Williams tankar.
– Det kunde gärna ha varat längre. Man vill bara ha mer! säger Maria.