Publicerad: 2008-09-18

Doktorander presenterar sina projekt

NYHET Humanistiska fakulteten och doktorandföreningen vid Umeå universitet bjuder in till "Work in Progress 2008". Doktorander vid fakulteten ger korta presentationer av sina projekt i humanisthusets dramastudio den 24 september.

Konferensen genomförs av humanistiska fakulteten och doktorandföreningen för att sprida kännedom om avhandlingsprojekt som pågår, ge de medverkande en övning i konferensformatet och ge tillfälle till intellektuellt utbyte och trevlig samvaro.
Abstracts finns på adress: www.umu.se/humfak/WP2008/index.html

08.45 Inledning

08.50-10.20 Session 1

• Nicklas Hållén, Engelska, The Discursive Function of Objects in Narration of Difference in a Selection of British Colonial Travel Texts.
  • Ellinor Gustafsson, Konstvetenskap, Att framkalla människan: En studie av Sune Jonssons fotoböcker Byn med det blå huset och Timotejvägen.
  • Florence Sisask, Franska, Kanondebatten, en kanonviktig fråga, dock inte i Frankrike?
  • Elisabeth Hallgren, Idéhistoria, Sveriges bortglömda slöjtradition.

Kaffe eller the

10.45-12.15 Session 2

• Karin Jarnkvist , Religionssociologi, ”Om jag gifter mig ska jag göra det på riktigt!”
  • Jim Barret, Engelska, The Role of Implied Response in Selected Digital Literary Texts.
  • Ulf Lundström, Nordiska språk, Illvädersträsk, Vimmerby och Slut - en studie över nybyggesnamnen i norra Västerbotten.
  • Helena Ekerholm, Historia, Gengasen – ett bortglömt drivmedelsalternativ

12.15-13.15 Lunch på egen hand

13.15-14.45 Session 3

• Peter Holmblad, Arkeologi, Bygden i det rörliga landskapet. Människa, landskap och förändring i Österbottens kustland under tidig metallålder.
  • Anna Johansson, Etnologi, Att skära sig på riktigt: Psykopatologi, alternativkultur och konstruktionen av trovärdiga självskadare.
  • Olle Näsman, Museologi, Samhällsmuseum efterlyses - att utveckla museet 1965-1990.
  • Anette Svensson, Engelska, A Translation of Worlds – Various Aspects of Translation in Australian Immigration Literature.

Kaffe eller the

15.15-16.45 Session 4

• Gunnar Svedberg, Ryska, En funktionell pragmatisk generativ beskrivning av suffixell ordbildning i ryskan.
  • Hilda Härgestam, Engelska, (Dis)loyalty/ies: Global Ethics in the Works of Nuruddin Farah
  • Erik Lindenius, Medie- och kommunikationsvetenskap, Guldgruvan som försvann.
  • Angelika Sjöstedt Landén, Etnologi, Perspectives of Relocation.

Redaktör: Helena Vejbrink