Publicerad: 2010-12-10

Dottertumörer vid prostatacancer kan spåras via kolesterol

NYHET Dottertumörer i skelettet hos patienter med prostatacancer innehåller höga nivåer av kolesterol och olika aminosyror. Att mäta nivåerna är därför en möjlig väg för att spåra misstänkta dottertumörer. Det visar forskare vid Umeå universitet i en ny studie.

Text: Karin Wikman

Ofta är det förekomsten av dottertumörer, metastaser, som avgör allvaret vid en cancersjukdom. För att behandla patienter med avancerad prostatacancer är det därför viktigt att hitta och identifiera metastaser på ett tidigt stadium. Metastaser från prostatacancer finns ofta i skelettets ben.

I studien har forskarna analyserat normal prostatavävnad och vävnad från benmetastaser från patienter med prostatacancer och andra cancersjukdomar. Forskarna har på detta sätt försökt hitta entydiga mönster som utmärker benmetastaser hos patienter med prostatacancer.

Höga halter av kolesterol

Något oväntat fann forskarna höga halter av kolesterol i metastasvävnad från patienter med prostatacancer, jämfört med de andra undersökta vävnaderna.– Tumörcellerna verkar både kunna bilda kolesterol och ta upp kolesterol från omgivningen, till exempel från blodet.

-Vi tror att kolesterol används till olika processer som är viktiga för en tumörcell, till exempel för att den ska kunna växa och invadera omkringliggande vävnad, förklarar Pernilla Wikström, forskare vid institutionen för medicinsk biovetenskap.Spridd prostatacancer brukar behandlas genom att man blockerar produktionen eller effekten av det manliga könshormonet testosteron, så kallad kastrationsbehandling.

– Kolesterol används möjligen också till att göra könshormon och det motverkar i sådana fall kastrationsbehandling. Vi håller nu på att utreda detta vidare, tillägger hon.

Forskarna fann även höga nivåer av andra metaboliter, substanser som förekommer vid ämnesomsättning i kroppens celler och vävnader. Bland annat upptäckte de vissa aminosyror, och intressant nog gick några av dessa även att spåra i blod hos patienter med metastaser.

Sverigeledande teknik

För att analysera metaboliterna har forskarna använt sig av Sverigeledande teknik på SLU:s laboratorium för metabolomik vid kemiskt biologiskt centrum (KBC) som förestås av professor Thomas Moritz. Genom att haltbestämma metaboliter i olika vävnader eller kroppsvätskor hoppas forskarna kunna hitta specifika mönster av metaboliter för flera olika sjukdomar. Dessa metaboliter skulle sedan kunna mätas i blod hos patienter som till exempel har misstänkta metastaser.

– Min forskargrupp har länge arbetat med att utveckla metoder för att använda metabolomik inom medicinska frågeställningar. Målet är att öka möjligheterna att diagnostisera, förstå och i förlängningen behandla allvarliga sjukdomar, säger Henrik Antti, forskare vid kemiska institutionen och handledare till doktoranden Elin Thysell, som genomfört analyserna.

Pernilla Wikström och Henrik Antti, som ansvarat för studien, är överens om att de lyckats väl tack vare ett bra samarbete mellan forskare vid prekliniska och kliniska institutioner. Studien har involverat forskare vid kemiska institutionen och Computational Life Science Cluster (CliC), institutionen för medicinisk biovetenskap, Umeå Plant Science Centre (UPSC), samt kliniska forskare inom patologi, onkologi, ortopedi och urologi vid Umeå universitet. Det faktum att man i Umeå har tillgång till en av få biobanker i världen innehållande benmetastaser från patienter var också avgörande för studiens genomförande.

Resultaten publiceras nu i den aktuella utgåvan av PLoS One.

Originalpublikation

Elin Thysell, Izabella Surowiec, Emma Hörnberg, Sead Crnalic, Anders Widmark, Annika I. Johansson, Pär Stattin, Anders Bergh, Thomas Moritz, Henrik Antti, Pernilla Wikström.Metabolomic Characterization of Human Prostate Cancer Bone Metastases Reveals Increased Levels of Cholesterol. PLoS One, December 2010 | Volume 5 | Issue 12 | e14175.

För mer information kontakta gärna

Henrik Antti, kemiska institutionen och Computational Life Science Cluster (CliC) , Umeå universitet
E-post: henrik.antti@chem.umu.se

Pernilla Wikström, institutionen för medicinsk biovetenskap, Umeå universitet