Publicerad: 2017-12-22

Draknästet 2017

NYHET Sista terminens studenter i kursen Socialpedagogik har högtidligen ”grillats” i draknästet. Studenterna pitchade sina framtidsinriktade sociala innovationsförslag för erfarna företrädare från fältet. Denna gång bidrog drakar från Handelshögskolan, Uminova Holding, Externa relationer (universitetet), Samordningsförbundet och flera representanter från Coompanion. De gav värdefulla synpunkter på hur studenterna kunde utveckla sina projektarbeten inom ramen för utbildningen men också vilket stöd de kan få för sina projekt efter att de tagit examen.

Studenternas arbeten höll hög klass och fokuserade innovativa och kreativa lösningar på nya och gamla samhällsproblem. Men det handlar inte bara som utbildningsarbeten. Nytänkandet och idéerna kommer att följa med dem in i yrkeslivet i olika former. Dagens samhälle behöver yrkesverksamma socialarbetare som i högre grad kan verka som organisatörer och entreprenörer och som är förberedda och beredda att hitta alternativa lösningar när de konventionella insatserna inte räcker till.

Redaktör: Ellinor Gustafsson