Publicerad: 2010-04-07

Dubbelt ambassadörsbesök

NYHET I morgon torsdag besöker Rumäniens ambassadör Umeå universitet där hon bland annat ska hålla en föreläsning om Rumäniens roll i EU. Den 13 april besöker Indiens ambassadör universitetet.

Rumäniens ambassadör Răduţa Matache kommer förutom att besöka universitetet hålla en föreläsning arrangerad av Utrikespolitiska föreningen vid Umeå universitet.

Föreläsningen äger rum klockan 15.15 i hörsal B, Lindellhallen, Samhällsvetarhuset.

Rumänien som blev medlem i EU 2007 är en av unionens nyaste medlemsstater. Răduţa Matache kommer att prata om EU-medlemskapets betydelse för Rumänien och relationen till Sverige.

Mer om föreläsningen

Den 13 april kommer Indiens ambassadör Mr. Balkrishna Shetty till universitetet. Han kommer bland annat att träffa delar av universitetsledningen samt forskare som samarbetar med Indien.

Han kommer också att besöka Designhögskolan samt ha ett möte med kommunalråd Marie-Louise Rönnmark. På eftermiddagen träffar han Västerbottens handelskammare.

Kontaktperson: Per Nilsson, chef för International Office, Umeå universitet Tel: 090-786 68 66 Mobil: 070 - 236 62 30
E-post: per.nilsson@adm.umu.se

Redaktör: Carina Dahlberg