Publicerad: 2017-09-18

ECCE 2017 hålls på Umeå universitet

NYHET Under denna vecka arrangerar Informatik konferensen ECCE 2017, European Conference on Cognitive Ergonomics. Konferensen som inleds redan på tisdag, pågår fram till fredag och äger rum nere på Sliperiet, konstnärligt campus.

ECCE 2017 är den 35:e upplagan av denna konferens som kretsar kring kognitiv ergonomi. Detta beskrivs enkelt som frågan om hur den teknik vi använder ska anpassas utifrån våra förmågor och önskemål. Temat för konferensen är Transforming the everyday och tar fasta på att det inte bara är våra arbetsplatser, utan även våra vardagsliv, som digitaliseras i en rasande takt.

Årets konferens syftar till att uppmuntra dialog, möten och diskussion kring de utmaningar som denna digitalisering innebär. Under dagarna på Sliperiet erbjuds bland annat workshops, panelsessioner och presentationer. Två av dessa presentationer genomförs av inbjudna spetsforskare, Kia Höök, professor inom Interaktionsdesign på KTH, och Kris Luyten, professor inom Datavetenskap på Hasselt University. Deltagarna hinner även med en äventyrlig middag ute i Kassjö där det bjuds på egen grillat renkött till tonerna av nyckelharpa.

Förra året ägde konferensen rum i Nottingham och i år är det Umeås tur att stå som värd. Deltagarna vid konferensen består av 55 forskare och näringslivsaktörer från en rad olika länder, främst i Europa. Ordförande för konferensen är Rikard Harr, lektor vid Informatik, och Helena Lindgren, lektor vid Datavetenskap.

För dig som vill läsa mer finns här en länk till konferensens program.

Foto: Ulrika Bergfors

Redaktör: Fanny Routovaara