Publicerad: 2015-02-20

eHälsa fångade internationella studenters intresse

NYHET Christer Westin, tidigare Informatikstudent och nu it-konsult och projektledare hos CGI i Umeå, har gett ett seminarium för SI Network for Future Global Leaders under titeln "E-hälsa: En IT-konsults perspektiv på digitaliseringen av vården och framtida trender".

Christer Westin gav en grundlig analys av situationen i Sverige när det gäller komplexiteten i de nuvarande sjukvårdssystemen och de kommande utmaningarna för att möta kraven från medborgarna och vårdanställda. Seminariet hölls på Institutionen för informatik vid Umeå universitet.

Föreläsningen arrangerades av Swedish Center for Digital Innovation, ett centrum för forskare från Umeå universitet och Chalmers i Göteborg. Deltagarna var stipendiater från hela världen som går en utbildning i Sverige som anordnas av Svenska Institutets Network for Future Global Leaders.

Syftet med seminariet var dels att ge kunskap till de internationella studenterna, dels att skapa en tvärvetenskaplig dialog om utmaningar som sjukvården står inför idag med ny digital teknik som förändrar den traditionella verksamheten, berättar Vasili Mankevich som är ordförande för nätverket och arrangerade seminariet med Christer Westin.

Bilden ovan: Christer Westin och Vasili Mankevich i mitten av gruppen från SI Network for Future Global Leaders.

Redaktör: Mikael Hansson