Publicerad: 2013-12-13

Ekologiskt julbord i år?

NYHET Ekologisk julskinka, lax och prinskorv. Så här i juletid kan det kännas bra att även ge miljön och djuren extra omtanke. Kristin Palmqvist, professor i växtekofysiologi, tycker att den viktigaste anledningen att välja ekologiskt är att man på det viset engagerar sig i vad man äter.

Text: Ingrid Söderbergh

Ekologiska matvaror är producerade av djur som fått leva ett bra liv eller grönsaker, rotfrukter, frukter och grödor som odlats miljövänligt.

– Att välja ekologiskt är ett ställningstagande som betyder att jag inte slentrianmässigt konsumerar vilken mat som helst. Jag tänker att ekologisk mat är producerad med mer omsorg helt enkelt. Men det finns också nackdelar med ekologisk odling. Det kan krävas större landareal till exempel och det kan bli lägre skördeutbyte på grund av mer ogräs, säger Kristin Palmqvist, forskare på institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap och kursansvarig för hållbar livsmedelsförsörjning som ingår i magisterprogrammet i miljö- och hälsoskydd.

Kristin Palmqvist har inga exakta siffror, men menar att efterfrågan på ekologisk mat har gått upp och ner. När miljö- och klimatdebatten är intensiv i media ökar efterfrågan och när något annat blir fokus brukar intresset för ekologiskt bli mindre.

Om man vill köpa ekologisk mat ska man titta på märkningen på produkterna. KRAV är Sveriges mest kända miljömärkning för mat. Den ekologiska maten är dock lite dyrare.

– Det är den för att det går att ta mer betalt för den. Möjligen kan det vara så att den ekologiska produktionen också är lite dyrare. Till exempel får djuren leva längre och växa saktare innan de slaktas och då måste man ge dem mer foder under en livstid och det ekologiska fodret kostar mer.

Vad som får kallas ekologiskt är lagstadgat genom en EU-förordning. EU:s regler är minimiregler som gäller i hela EU. Kontrollen av ekologiska gårdar, bagerier och fabriker är viktig för att vi som är konsumenter inte ska bli lurade. Till exempel besöks en KRAV-certifierad gård med djur två gånger per år under de två första åren, både anmälda och oanmälda kontrollbesök, av ett fristående certifieringsföretag.

Professor Kristin Palmqvist äter gärna ekologiskt.

Ekologisk märkning finns på livsmedel som kan ha transporterats hit från hela världen. Det handlar nämligen inte om varifrån varan kommer utan enbart på vilket sätt den är producerad.

– Man kan ju fråga sig hur ekologiskt ett ekologiskt vin från till exempel Australien är, men de långväga transporterna utgör en mindre del av miljö- och klimatpåverkan än vad man oftast tror. Vårt eget bilåkande till och från stormarknaden för att handla maten är en mycket större påverkan. Förutom transporter är vattenkonsumtionen för att producera en vara något vi ofta glömmer. Då kan man fråga sig om den begränsade vattentillgången i Australien kanske skulle användas för att odla något nyttigare än vin?

Snart stundar julen - förmodligen matens största högtid. Julen 2013 är affärer och restauranger laddade med sex ton KRAV-märkt julskinka. Köttet i den är grått till färgen eftersom den inte innehåller tillsatt nitrit som färgar köttet rosa. I konventionell skinka tillsätter man nitrit för konservering, men nitrit är farligt för hälsan enligt vetenskapliga studier.

Smakar det ekologiska julbordet bättre?

– Grönsaker som har fått växa saktare och fått mogna färdigt smakar alltid bättre än turbodrivna, vattenfyllda omogna grönsaker, oavsett om man har gödslat med häst-eller koskit eller näringslösning. Nu äter jag inte så mycket kött och typ aldrig hårddrivna djur i oekologisk odling, men visst borde det både vara och kännas bra att undvika julskinka från en gris som har haft ett olyckligt liv och som fortfarande kan ha i sig antibiotikarester.

Om ekologisk odling och djurhållning (Källa Livsmedelsverket):

• I den ekologiska odlingen använder man inte konstgödsel och kemiska bekämpningsmedel.
  • Fodret till djuren är i huvudsak producerat på den egna gården.
  • Djuren får vistas utomhus och får utlopp för sina naturliga beteenden.
  • Läkemedel för djur, till exempel antibiotika, används restriktivt och om ett djur får läkemedel förlängs karenstiden innan djuret slaktas.

Kristin Palmqvists tips på länkar:

”Tack för maten" Radioprogram i P1 tre delar från sommaren 2013

Den senaste rapporten från Livsmedelsverket om att äta kött

Rapport om matkonsumtionens klimatpåverkan år 2050 av Livsmedelsverket, Naturvårdsverket och Jordbruksverket

KRAVS hemsida

Fem viktiga varor att köpa EKO enligt Naturskyddsföreningen:

KaffePå kaffeplantager används ett av världens farligaste bekämpningsmedel som varit förbjudet länge i Sverige och EU.
Bananer och vindruvorTvå frukter som är riktigt hårt besprutade. På bananodlingar används extremt miljöfarliga bekämpningsmedel som kan ge arbetarna och deras barn nervskador. Och vindruvor, med sina tunna skal, kan innehålla rester av flera kemiska bekämpningsmedel.
MejeriprodukterFör några kronor extra kan du få ekologiska mejerivaror som gör stor nytta både i Sverige och i andra delar av världen. Ekokossorna mumsar mest på växter från den egna gården, istället för hårt besprutat foder från andra sidan jordklotet.
KöttVill du ha kött från gladare djur? Välj eko. Men det viktigaste av allt är faktiskt att käka mindre kött överhuvudtaget.
PotatisPotatisen är en av de grödor som besprutas mest i Sverige. En riktig skurk är King Edward – en kung som borde störtas!
Foto julbord: David Castor
Foto porträtt: Mattias Pettersson